728x90 MM

Real Ghosts

Twee recente albums uit de City Centre Offices cataloog, waarvan Christian Kleine waarschijnlijk het bekendste in de oren zal klinken. Hij participeert immers in het duo Herrmann & Kleine dat sinds 1999 een sterke reputatie heeft weten op te bouwen bij de liefhebbers van elektronica en groezelige cross-overs met pop, folk en dance. Op deze cd wil Kleine terugkeren naar zijn pre-computer tijdperk en speelt hij de overvloedig aanwezige gitaar en bas partijen zelf in. Deze worden gepast in een basis die meestal bestaat uit vlotte beats. De ene keer komt de inspiratie hiervoor uit de hiphop (‘Shift Of Wood’), de andere keer lijkt het zo uit de discotheek te komen (‘That’s Why You Came’). Hieromheen wikkelt hij een lekker wollig deken van spookachtige elektronische ambient. Klinkt allemaal niet slecht zal u intussen denken. Negatief, Kleine weet het absoluut niet overtuigend te brengen. Het mist emotie en kracht. Enkel op ‘Ghostwrite’ met de overstuurde gitaren durft hij buiten de lijntjes te tekenen en fronsen we even de wenkbrauwen. Voor de rest is het muzak voor 2010 die anno nu toch ook nog te veel muzak is. Het heeft wel potentieel, maar het komt er niet uit.
Dat je wel pakkende muziek kan maken in schemerzone van analoog en digitaal bewijst John Twells. Onder het alias Xela is dit zijn tweede album (na ‘For Frosty Mornings’ op het Neo Ouija label), en samen met Gabriel Morley (Logreybeam) vormt hij Yasume (City Centre Office, Hydrogen Jukebox). ‘Tangled Wool’ laat horen dat John Twells inventiever met de akoestische gitaar overweg kan. De melodieuze gitaarmelodieën wekken een weemoedige sfeer op en de subtiele glitchy elektronica versterkt dit nog. Het zijn fragiele, warme stukken die hij analoog opbouwt en digitaal ondersteunt met minimale maar zorgvuldig gekozen digitale percussie. Denk aan de mijmerende platen van Pullman (een akoestisch project met leden van Tortoise, Rex, Come ea.) in combinatie met het mooie glitch album ‘Ps I love you’ van Kid 606. De veelal instrumentale stukken barsten dan ook van de emotie; en emotie maakt het verschil bij veel van dergelijke platen. Zo ook bij deze, een naam om in de gaten te houden die John Twells.

tekst:
Gonzo (circus)
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!