Qawwali Quatsch

Je kent Scott Monteith mogelijk als Deadbeat, Montreals finest op het gebied van dubtechno. Onder zijn eigen naam laat hij nu zien dat er meer wegen zijn waarlangs het publiek te bezweren is. Qawwali is een muziekvorm die verbonden is aan de tradities van het Soefisme, een mystieke, vroeg-islamitische beweging. Monteith kwam er in 2015 mee in aanraking via een optreden van Asif Ali Kahn, en was daarna niet meer dezelfde. Maar diepgravende studie en eindeloze YouTube-sessies ten spijt, kreeg hij niet genoeg grip op het fenomeen om het op een zinvolle manier in zijn eigen muziek te verwerken. Tot hij het materiaal een jaar later herontdekte net terwijl hij beschikking had over een nieuwe studio, en een nieuwe benadering besloot uit te proberen, met ‘Qawwali Quatsch’ als resultaat. Samples van stemmen, violen en andere Qawwali-geluidsfragmenten worden meegesleurd in een suizende Maelstrom van geluid in de traditie van Belong, Tim Hecker en Jefre Cantu-Ledesma. Soms is amper te horen waar de Qawwali ophoudt en Monteith begint, of wat er überhaupt aan samples in zit, diep in de mix. Een beetje cliché is het wel, de ontketende stormkracht van ruis en overstuurde synthesizers als chaotische backdrop voor de spirituele wervelingen van fluiten, maar het resultaat is fijn om te horen. Het is altijd riskant wanneer westerse muzikanten aan de haal gaan met niet-occidentale tradities waarvan het maar de vraag is of de artiest ze wel op waarde weet te schatten, maar ik vermoed dat Monteith dat ‘Quatsch’ heeft toegevoegd om te signaleren dat we niet te zwaar moeten tillen aan zijn intenties, en dat hij niet meent te kunnen tippen aan het bronmateriaal.

tekst:
Maarten Schermer
beeld:
Scott_Monteith_Qawwali_Quatsch
geplaatst:
do 1 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!