De zondagochtend is zowat de enige keer dat het ten huize (pb) lukt om iedereen aan dezelfde tafel te krijgen voor het ontbijt. Iedereen is thuis, wakker en hongerig. De overige dagen is er altijd wel iemand nog in slaap, al gaan werken of avelinks. Ontbijten gebeurt elk apart, bij de tv, al rondlopend, in een haastje tussen door. Op zondag lukt het wel, ook omdat er dan andere dingen op tafel kunnen komen (er is tijd), de kinderen niet naar school hoeven en ze ook weten dat er meestal niets op de agenda staat. Niet dat het voor ons, de ouders, rustig verloopt. Soit, een mens moet er iets voor over hebben. Deze gewoonte vraagt trouwens om een verzamelalbum met lang vervlogen muziekjes die een zeker rock’n’rollgehalte hebben maar niet te opdringerig klinken. ‘Back from The Grave’ en aanverwante compilaties zijn daar uitermate geschikt voor. We zijn meestal heel tevreden als we tussen de meestal op de oppervlakte blijvende liedjes, die daarom verre van slecht zijn, plots kunnen opkijken voor eentje dat er uitschiet. Het land van herkomst speelt daarbij minder een rol, als het maar niet met neusfluiten en ander typisch wereldmuziekgereedschap word gebracht. Op ‘Pippermint Twist’ worden 24 nummers samengebracht uit de jaren 1950 en het begin van de jaren 1960 van groepjes die in Spanje poogden de invloeden van de rock’n’roll, twist, doowop, surf en andere gektes van het moment, te verwerken tot liedjes die het door Franco geleide fascistische regime tolereerde. Dansbaar moest het zijn, het genre speelde minder een doorslaggevende rol. Samensteller Miguel ‘Sir Patilla’ verkoos bovendien de obscuurdere B-kantjes van bijvoorbeeld Los Extranos, Los Deltas, Los Pantalones Azules en Los Continentales om het exploratiegehalte van deze leuke compilatie verder op te fleuren. Geslaagd is deze verzamelaar voor ons doel zeer zeker. We ontdekten nauwelijks een noot die ons ergerde, al kweelden sommigen er lustig in het Spaans op los.