De feiten: in 2002 levert de Amerikaanse muzikant Seth Joshua Horvitz met Fell zijn voorlopig meesterwerk af. De producer uit San Francisco had eerder al zijn sporen verdiend op illustere labels als Mille Plateaux, Plug Research en Background en zou later nog op Soul Jazz Records enkele gesmaakte maxis en op Leaf een compilaties met remixen uitbrengen. Sutekh was rond de eeuwwisseling, samen met zijn spitsbroeder Kit Clayton, zowat de belangrijkste Amerikaan die grossierde in Clicks+Cuts elektronica. Vorig jaar kreeg hij het aanbod om in het gereputeerde Theatre Du Chatelet een performance te geven op het festival Bach To The Moon At Paris’. De Amerikaan greep de kans met beide handen en liet zich inspireren door het werk van Bach. Liefhebbers van klassieke muziek hebben op On Bach niets te zoeken, daarvoor is Sutekh veel te eigenwijs en is het werk van de klassieke grootmeester slechts in beperkte mate (of totaal verknipt zoals in The Glorious Day Has Dawned) te horen. On Bach is geen eenvoudige plaat, maar het is een verademing om een elektronica-artiest aan het werk te horen die zich niet stoort aan conventies en hypes en er voor kiest om een eigen, vaak onduidelijke, maar altijd eigenzinnige koers te maken. On Bach hoort thuis in een rijtje van de allergrootste elektronische pioniers. Het valt echter te vrezen dat ze nooit de weerklank zal krijgen die ze verdient.