November

‘November’ is absoluut geen nieuwe plaat van The Green Pajamas. Het is echter wel de eerste keer dat deze opnames verschijnen op cd. Het betreft namelijk een concert uit november 1987, dat werd opgenomen door Jack Endino en afgemixt door Jeff Kelly en Tom Dyer. Kelly is een beetje de hoofdfiguur binnen The Green Pajamas en Dyer, dat is de baas van Green Monkey Records. Net als de groep lag het label een tijd op apegapen, maar daar is dus een eind aan gekomen. Een paar van de hier aanwezige liedjes verschenen eerder op ‘Anthology’ uit 2009, een verzameling die poogde een beeld te scheppen van deze band. De volledige set verscheen indertijd in een oplage van 200 cassettes en bleef tot in 1998 onaangeroerd. Bassist Joe Ross, bij de band van bij het begin samen met zijn maatje Kelly, en Jack Endino maakten toen een remix van de opnames, en legden ze nadien terug in de kast. Tot nu dus. Dyer deed de uiteindelijke productie, het geluid zit goed voor de tijd van nu en we horen een band die net de plaat ‘Book Of Hours’ had afgeleverd. Een plaat waarbij niet de vraag werd geopperd of de liedjes wel naar een podium waren te vertalen. Ja dus, maar dan zonder alle franje en tierelantijntjes die op het studioalbum wel aanwezig zijn. Rauwe rock’n’roll dus, waar uiteraard niet aan werd gesleuteld. Alles in één keer op de band, live door Endino ter plekke gemixt en opgenomen. Negentien liedjes worden erdoor gedraaid, die zich baden in de jaren 1960 en blijvend lonken naar de zogenaamde Paisley Underground, ook toen al. De band bestaat immers sinds 1984, dus dit is een behoorlijk vroege opname in een carrière die nog steeds voortduurt en waarin ze, zonder de soloplaten mee te rekenen, meer dan dertig albums uitbrachten. Het is er voornamelijk eentje voor de fans, omdat de liedjes niet altijd even sterk zijn. We horen ze liever met de franjes, iets gesofistikeerder.

TheGreenPajamas_November