Night Gallery

‘Night Gallery’ is de weerslag van een drie kwartier durende jamsessie die Eternal Tapestry en Sun Araw in 2010 hielden na elkaar op ‘SXSW’ te hebben ontmoet. En na een paar spliffs te hebben gerookt nemen we aan, want de muziek is niet-aflatend trippy. Niet heel verwonderlijk, gelet op wat de heren doorgaans produceren. In GC#101 roemden we Sun Araw’s “mix van psychedelische jams en stonede dubs”, terwijl Eternal Tapestry handelt in heftige space rock. Tezamen creëren ze iets dat heen en weer wiegt tussen die twee stijlen. De langzaam aanzwellende en uitdijende opener – de sessie is voor het gemak in vier delen geknipt – draagt Sun Araws stempel van orgel en fluit, waarover de twee Eternal Tapestry-gitaristen eindeloos soleren, stevig op het wah-wah-pedaal. De focus verschuift daarna richting Ash Ra Tempel-stijl space rock, voortgedreven door drums en meer gitaar freak outs. De sectie begint veelbelovend, maar halverwege lijkt de vermoeidheid toe te slaan. Waar nu heen? Enige ideeënarmoede lijkt de heren parten te spelen, zoals wel vaker bij jamsessies. Na een kort tussenstuk van langzaam verstervende gitaren en sax over wazige tapes, zetten de heren een laatste door orgel voortgedreven stuk in. Een statig tempo lijkt de inleiding naar een groove zoals op Sun Araws ‘Off Duty’-ep, maar zo ver komt het nooit. Daarmee blijft het nummer een kwartier durende verzameling schetsen en flarden, die pas drie minuten voor het einde een beetje lijn krijgt wanneer de gitaristen een gezamenlijke riff vinden. Al met al is ‘Night Gallery’ te vrijblijvend om écht goed te zijn en blijkt de plaat, helaas, ook minder over the top dan je op papier zou verwachten.

EternalTapestrySun_NightGallery