Nations To Flames

Josh Graham, de man van de visuals bij Neurosis, is nog steeds de spil van A Storm Of Light. Ondertussen koos hij volop voor zijn eigen band en liet hij Neurosis voor wat het is. Hun trage werkwijze en de hiaten tussen de albums werden Graham ietwat te veel. En omdat zijn eigen band in doomkringen ondertussen een meer dan aardige reputatie heeft opgebouwd, zal hij daar geen spijt van hebben. De nieuwe plaat, ‘Nations To Flames’, heeft het, zoals de titel al aangeeft, over de teloorgang van naties allerhande, het (wan)beleid van regeringen, religie en vooral menselijk falen in al zijn vormen. Geen lyriek om vrolijk van te worden, en daar hoort dan ook loodzware doom bij, uit de school van Neurosis uiteraard, wat hadden we anders verwacht. Net als op de vorige albums weet Graham zijn gasten te kiezen. Deze keer zijn dat Kim Thayil (Soundgarden) en Will Lindsay (Indian, Nachtmystium) die met hun bijdrage de nummers een extra donker tintje meegeven. De band koos er deze keer tevens voor om de songs kort te houden. De lange epische stukken hebben plaats geruimd voor meer rock georiënteerd materiaal, al is de sludge en doom natuurlijk niet verdwenen. Graham stelt dat hij gewoon de invloeden van favoriete bands als Killing Joke, Bad Brains en Metallica heeft toegelaten, en dat is duidelijk te horen aan de elf gebalde nummers, die echter qua sfeer en intensiteit aanleunen bij het eerdere werk. A Storm Of Light blijft een pletwals die zichzelf telkens heruitvindt en het eigen geluid blijft optimaliseren.

AStormOfLight_NationsToFlames