Wanneer we bescheiden Belgen opdiepen om iets minder bescheiden Amerikanen te duiden, dan wil dat best wel iets zeggen. Dat er, om te beginnen, in België verdomd goede en best wel unieke muziek wordt gemaakt. ‘This Forest Is Our Temple’ bijvoorbeeld, de instrumentale openingstrack van ‘Music For Megaliths’ -de vijfde release (de split met Minsk en US Christmas laten we even buiten beschouwing) van Steve Von Till onder Harvestman-vlag- doet namelijk heel erg denken aan het vroege werk van Kiss The Anus Of A Black Cat. Psychedelische folk dus, gezwachteld in mysterie en epiek. Von Till is uiteraard een van de frontmannen van het post-metalmonster Neurosis, maar daarnaast houdt hij evenzeer van drones, folk, psychedelica, krautrock en alt.country. Als Harvestman staat het kompas niet op Johnny Cash, maar zoekt en vindt hij raakvlakken met onder meer Dirk Serries, alwéér een Belg, Dylan Carlson (Earth) en Aidan Baker (Nadja). De akoestische gitaar wordt aangevuld met onder meer draailier, synthesizers, effecten, bas en drums. De drumpartijen op ‘Levitation’ worden overigens ingespeeld door Neurosis-drummer Jason Roeder. Op momenten dat ‘Music For Megaliths’ wat richtingloos doorkabbelt zoals in ‘Ring Of Sentinels’ dreigt Von Till onze aandacht te verliezen en in de muzak-val te trappen. ‘Levitation’ haalt ons gelukkig uit die dip. Von Tills stem is hier naar de achtergrond gedrukt en het nummer kronkelt als een spacerockversie van True Widow door de spreekwoordelijke mist. ‘Music For Megaliths’ neigt bij momenten naar achtergrondmuziek, verliest zichzelf zelfs zo nu en dan in die mist, maar heeft gelukkig ook (nipt) voldoende te bieden om niet weggezet te worden als overbodig.