Monoliths & These Flowers Never Die

Uit Louisville, Kentucky komt Phantom Family Halo aandraven met zijn tweede werkstuk, een dubbelelpee dan nog wel (of digitale download via het label). Eersteling ‘The Legend Of Black Six’ verscheen in 2007, op vinyl bij Black Velvet Fuckery en op cd bij Cold Sweat Records. Profeet Julian Cope voorspelde de band een glorierijke toekomst, en ergens heeft hij wel een beetje gelijk. Phantom Family Halo, opgericht door leden van Sapat en The For Carnation, brengt immers een onnavolgbare vorm van acidrock, waar geregeld plaats wordt gemaakt voor reguliere popmelodieën, maar evengoed voor experiment, garagepunk, spacerock, drones, soundscapes, elektronica, een duister gothicgevoel en donderende gitaarmuren. Soms klinkt het behoorlijk lo-fi, dan weer tot in de puntjes verzorgd, het ene moment zweven we het heelal rond in psychedelische dampen om dan weer met beide voetjes op de aarde te vallen middels een quasi perfect popliedje. Alles door elkaar, dat spreekt. Het sleutelnummer, het tien minuten durende ‘Monoliths’, vat het allemaal goed samen: paranoïde krautrock die uitermate geschikt is om iemand de stuipen op het lijf te jagen. En dat soort trucjes halen ze geregeld uit. Luister naar het door Link Wray geïnspireerde ‘Third World War’ en merk dat ze ook hier alles uit de kast halen om met onze voeten te rammelen zodat we niet meer weten welke richting het nu eigenlijk allemaal uitgaat. Phantom Family Halo zet ons aan het denken, laat ons bevreemd achter en maakt ons nieuwsgierig genoeg om de plaat keer op keer op te zetten in een poging om deze band te doorgronden, wetend dat we het nooit zullen kunnen. Intrigerend en onvoorspelbaar.

PhantomFamilyHalo_MonolithsTheseFlow