Mirrors

Dubsteppionier Mala trekt graag de weide wereld in. Na ‘Mala In Cuba’ koos hij voor ‘Mirrors’ Peru uit als reisbestemming, om er met lokale muzikanten een plaat op te nemen. Zoals hij onlangs aan Boiler Room TV vertelde, zocht hij naar iets meer dan de panfluitspeler die een slechte cover van Bryan Adams brengt op Croydon High Street, en daar is hij in geslaagd. Met zijn collectief Digital Mystikz stond Mala dik tien jaar geleden aan de wieg van de dubstep, wat nog steeds de basis van zijn nummers vormt. Zo zijn het de diepe, lome bassen van ‘Looney’ die als hongerige wolven het pad plaveien voor de sinistere synths. Echt interessant wordt het wanneer Mala die dubstepklanken combineert met de opnames van de Peruviaanse muzikanten. De combinatie met vooral typisch Zuid-Amerikaanse percussie-instrumenten als de cajón, de cajita en de quijada – het kaakbeen van een ezel – levert vaak complexe, polyritmische ritmes op. De vele veldopnames, van de stem van Mala’s zoon, of van het stromende water van de heilige vallei van de Inca’s, zitten eerder dieper in de nummers verscholen. Minpunt aan dit ‘Mirrors’ is dat het album vrij traag op gang komt. Zo heeft de Brit ons pas bij het vierde nummer, het krachtige ‘They’re Coming’, helemaal mee. Geen sonische snufjes op het zoete ‘Cunumicita’, waarop de Peruviaanse zangeres Danitse zichzelf begeleidt op akoestische gitaar. Als we eerlijk zijn, moeten we toegeven dat we nog iets meer onder indruk waren van het resultaat van zijn trip naar Cuba, maar het concept is zeker nog niet uitgemolken. Wij kijken al uit naar zijn volgende bestemming. Wij hebben op zolder naast een slaapplek ook nog wel ergens een tamboerijn liggen.

Mattias Baertsoen
Mala_Mirrors
zo 11 nov 2018