Ben Chasny van Six Organs of Admittance (en Comets on Fire) is volwassen geworden, zo lijkt het wel. Althans: op deze Luminous Light is de zinzoekende dopehead ontbolstert tot een bezonnen en zorgvuldige songwriter, die gelukkig wél put uit een goedgevulde mand herinneringen aan psychedelische bacchanalen. Aanvankelijk hadden we het best moeilijk met die evolutie en schreven we iets als Chasny lijkt te willen laten horen wat een goeie muzikant hij eigenlijk wel is. En als we horen dat iemand een goeie muzikant is, komt het woord degelijk aanwaaien en vervolgens het waardeoordeel saai. Ja, wij willen nogal eens snel door de bocht gaan als een plaatje ons bij de eerste beluistering niet aanstaat. Gelukkig hebben we volgehouden, want na een paar beluisteringen begint het te dagen dat Luminous Light dan misschien één van Chasnys meer conventionele platen is, maar wél een verfijnde staalkaart van s mans kunnen anno 2009. Zo klinkt opener Actaeons Fall (Against The Hounds) met dank aan een Hans Teuber op fluit en Eyvind Kang op viola ronduit pastoraal: vlinders die in zwermen van dertig op de picnicmand landen, dié sfeer. Anasthesia is Six Organs Of Admittance op zijn conventioneelst en klinkt bijna als Fairport Convention wat overigens alleen mits zeer veel slechte wil als verwijt kan worden geïnterpreteerd. Bar-Nasha klinkt dan weer als een Master Musicians of Bukkake-raga en dat mag niet verbazen: MMOBs Randall Dunn zat ook bij deze plaat weer aan de knoppen en voegde hier en daar een streepje Korg toe. Ook Cover Your Wounds With The Sky is er baf op: Chasny die met excavated 4track tapes aan het dronen slaat, en Dunn die minimaal inkleurt op de piano. Wat wij na onze eerste beluistering mompelden mag u dan ook vergeten: heel mooi plaatje.