De straatbende ‘Street Thunder’ die een politiekantoor in South Central Los Angeles terroriseert, topcrimineel Snake Plissken die in New York de president van de V.S. uit de klauwen van de Duke moet redden; wie heeft ‘Assault On Precinct 13’ of ‘Escape From New York’ niet gezien? John Carpenter regisseerde die cult-klassiekers niet alleen, hij schreef er ook de soundtracks voor. Omdat hij dat ook voor heel wat van zijn andere cinematografische pareltjes zoals ‘Vampires’, ‘Halloween’ en ‘Escape From L.A.’ deed leek het alsof Carpenter een carrière als muzikant heeft misgelopen. Leek , want op 67-jarige leeftijd maakt hij met ‘Lost Themes’ nu toch zijn debuut. De titel doet vermoeden dat de regisseur in zijn archieven graaide om wat oude deuntjes op plaat te pleuren maar niets is minder waar. De muziek is kakelvers en het, samen met zoon Cody Carpenter en Year Long Disasters Daniel Davies, schrijven ervan zorgde volgens Carpenter voor heel wat plezier omdat hij niet gebonden was aan een plot, filmkarakters of beelden. Wie dan ook een album volgestouwd met een uit vintage drumcomputers en synths geperste mix van avant-garde en robotachtige melodiën verwacht, zal ietwat bedrogen uitkomen. Of hij heeft de filmscores bij ‘Vampires’ en ‘Ghosts Of Mars’ niet beluisterd, want ook die laten een meer op gitaren geschraagd rockgeluid horen. Dat doen ‘Obsidian’ en ‘Mystery’ op deze eerste langspeler nu weer, alleen klinken ze door het gebruik van Logic Pro veel geproduceerder. Dat doen keyboardgedreven en aan ‘Assault On Precinct 13’s ‘ refererende nummers als ‘Fallen ‘ en ‘Night’ ook en missen daardoor niet alleen de warmte maar ook de freakiness die Carpenters muziek zo bijzonder maakte. Al bij al is ‘Lost Themes’ echter een boeiend probeersel van een groot kunstenaar.