728x90 MM

Long.Live.A$AP

Het gaat hard voor A$AP Rocky. Eind 2011 bracht de rapper uit New York zijn eerste mixtape uit, en meteen werd hij omgedoopt tot de redder van de hiphop. Gelukkig brak vorig jaar ook Kendrick Lamar door, om die zware last mee te dragen. Met ‘Long.Live.A$AP’ kiest A$AP Rocky zeker niet voor de makkelijkste weg. Integendeel, dit debuut staat niet bol van de hits, het tempo ligt laag, de sfeer is grimmig en de rapper neemt risico’s door te spelen met structuren. Hij laat refreinen links liggen en kiest voor gewaagde producties, getuige het grotendeels beatloze tweeluik ‘Phoenix’/‘Suddenly’. Het bevlogen ‘1Train’ is simpelweg het beste hiphopnummer in tijden. Samen met het kruim van de hedendaagse hiphop – Kendrick Lamar, Action Bronson en Big K.R.I.T. – werpt A$AP Rocky hier de lont in het kruitvat. Maar net op het moment dat we deze plaat als volwassen willen omschrijven, komt het banale ‘Wild For The Night’ voorbij, in een productie van Skrillex. Goedkoop en doorzichtig, op maat gesneden van de lokale foor. Een andere draak is de (bonus)track ‘I Come Apart’ met Florence Welch. Ook hier laat A$AP Rocky zich verleiden tot een te voorspelbaar nummer. ‘Long.Live.A$AP’ is dus zeker niet dat perfecte album, dat van A$AP Rocky de nieuwe Messias van de hiphop maakt. Ook op zijn teksten had de man iets langer mogen broeden. Hij moet toch iets meer te vertellen hebben dan gratuit gepoch als ‘I thought I’d probably die in prison/Expensive taste in women’? Toch gaat er van het leeuwendeel van de nummers op ‘Long.Live.A$AP’ een zekere dapperheid uit. Dat is belangrijk, zeker in een genre dat het moet hebben van zijn frisse ideeën, en waar progressie en creativiteit centraal staan.

tekst:
Mattias Baertsoen
beeld:
AAPRocky_LongLiveAAP
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!