Lives At The Edge Of The World

De groep die zo staatsgevaarlijk en obsceen is dat ze zelfs niet in Dentergem mag optreden, is al jarenlang van het Europese vasteland afscheid aan het nemen in een carrousel van allerlaatste concerten. Wie er niet bij kon zijn in Waregem, en op de stoeprand lag te janken in Dentergem, kan de zwarte ijstranen drogen met een strakke dvd met drie concerten in het Franse Brest uit respectievelijk 2002, 2005 en 2011. Met 81 tracks (waarvan 45 verschillende songs) zien we het grootste deel van het DIJ oeuvre in sepia en regenboogkleuren aan onze zintuigen voorbijtrekken via de vaste gemaskerde live bezetting van Douglas P. en percussionist John Murphy (SPK, Krang, Shining Vril en vele anderen). Boyd Rice komt een enkele keer voor een gastverschijning zorgen: Totale Oorlog met de glimlach. Het hele opzet, samen met de extra’s als een poster en een fotovoorstelling, maakt van deze dvd een hele kluif, die enkel voor de meest toegewijde volgeling bestemd is. En voor wie liever enkel geluid heeft, is de 2011 show ook als gelimiteerde dubbel lp verkrijgbaar. De switch naar piano op het album ‘Peaceful Snow’ (2010) nam de hele wereld bij verrassing, maar we leerden even snel dat alle songs oorspronkelijk op een akoestische gitaar gecomponeerd werden. Een handvol tracks werd vaste klant in de live sets in de recente minimalistische Death In June Totenpop stijl van zang, gitaar, samples en (hand)percussie. Dat ze ooit in een gitaarversie zouden wedergeboren worden stond dus in de sterren geschreven, en met ‘The Snow Bunker Tapes’ is het nu zover. Of het nu op piano of gitaar gebracht wordt: dit is niet het sterkste Death In June album. In beide versies steekt de Heilige Drievuldigheid (‘Peaceful Snow’, ‘Wolf Rose’, en ‘The Maverick Chamber’) er bovenuit. We warmen ons dus aan de randanimatie: een hilarische foto van Douglas P. met een slecht gezinde sneeuwman, en maar liefst drie verschillende vinylversies, met de geelrode schotwondekleur yellow splash als meest opvallende exponent.

DeathInJune_LivesAtTheEdgeOfTh