Regisseur Stanley Kubrick, overleden in 1999 op zeventigjarige leeftijd, heeft een resem filmklassiekers op zijn naam staan die iedereen eens in zijn leven gezien moet hebben. Denk maar aan ‘A Clockwork Orange’, ‘The Shining’, ‘Eyes Wide Shut’, ‘Lolita’, ‘Full Metal Jacket’ en ‘2001: A Space Odyssey’. Bij zijn vroegste films (bijvoorbeeld ‘The Killing’) is zijn drang naar perfectie nog niet expliciet aanwezig. Dat is bij zijn latere werk wel uitdrukkelijk het geval, soms tot wanhoop van acteurs en technici. Terugkijkend op zijn oeuvre kan alleen maar worden geconstateerd dat Kubrick gelijk had. Het ging bij zijn films trouwens niet alleen maar om het beeld, maar ook om het geluid dat al net zo minutieus werd uitgekozen en net zo efficiënt bij de beelden past als omgekeerd. Een uitgebreide selectie uit de catalogus van de door Kubrick gebruikte muziek voor zijn films is nu verzameld in een lijvige, vier cd’s tellende box. Kubrick is ook degene die ervoor heeft gezorgd dat de muziek bij films niet meer als decoratief element werd gebruikt, maar als een belangrijke bijdrage tot het verloop van het verhaal. Hij gebruikte bij zijn films voornamelijk klassieke muziek, al staan er op deze verzameling ook nummers van bijvoorbeeld John Coltrane, Vera Lynn, Gene Kelly en Toots Thielemans. Behalve de bekende thema’s (denk aan ‘A Clockwork Orange’ en het naar een boek van Arthur C. Clarke gefilmde ‘2001: A Space Odyssey’) vinden we ook een stel klassieke muziekstukken terug die Kubrick in eerste instantie van plan was te gebruiken voor een film, maar ze uiteindelijk toch schrapte. De verzameling is niet volledig, maar bevat wel de (bijna) volledige scores van ‘Paths Of Glory’, ‘Lolita’, ‘Dr. Strangelove’, ‘Spartacus’, ‘2001: A Space Odyssey”, ‘A Clockwork Orange’, ‘Barry Lyndon’, ‘The Shining’ en ‘Eyes Wide Shut’. En van zodra we de muziek horen, krijgen we zin om de films opnieuw te bekijken. Een uitstekend muzikaal eerbetoon aan een van de grootste regisseurs die de filmwereld ooit kende, dat is onze conclusie.