Heerlijk zoals de internationale muzikale kruisbestuiving kan gaan: Japanse pianiste in Nederland speelt Armeense composities van meer dan honderd jaar geleden. Pianiste Keiko Shichijo speelt solo en kamermuziek, deed een aantal concerten met een Armeense dudukspeler, leerde het werk van priester Komitas kennen en ging zich erin verdiepen. Soghomon Soghomonyan oftewel Komitas is zeker een boek waard, maar goed: als etnomusicoloog avant la lettre speurde hij stad en land af naar Armeense, Turkse en Koerdische folkmuziek, tot zijn arrestatie in 1915. Hij overleefde de genocide van de Turken op de Armenen, maar is zijn deportatie nooit meer te boven gekomen en stierf twintig jaar later in een Parijse inrichting. De hier door Keiko Shichijo uitgevoerde cyclus van zes Armeense dansen kenmerken zich door hun speelse, vrolijke karakter, waarbij de piano per compositie soms in de buurt probeert te komen van meerdere instrumenten, zoals fluit of tamboerijn. Haar spel is puntig, liefdevol en soms zelfs waardig, wat Komitas dan bijvoorbeeld in zijn aanwijzingen aangetekend heeft.