Kofuku

Het duo EHA (gitaar, bas, zang) en AAL (gitaar, bas, zang) kent elkaar al lang en besloten om samen een plaat op te nemen. Eentje die behoorlijk stevig uit de hoek mocht komen. Het resultaat van hun noeste arbeid is te horen op ‘Kofuku’, wat Japans is voor ‘overgave’. Het korte (vijftig seconden) openingsnummer is eigenlijk een opeenstapeling van samples. Eentje ervan lijkt wel heel erg op een quote uit een oude aflevering van Star Trek. Het is best leuk maar veel is er niet aan en het wordt zo dikwijls gedaan dat we er eigenlijk geen zin meer in hebben. Daarna volgen echter negen nummers die ergens een mengeling vormen tussen doom en shoegaze met een scheut chaos en Black Sabbath om de plaat niet te toegankelijk te maken. Vooral het chaotische en naargeestige van de nummers blijft plakken. Toshu Kasai, die eerder werkte met onder meer Big Business, produceerde de plaat en misschien is het door zijn toedoen dat Dale Crover (drums, Melvins en Trevor Dunn (bas, Mr. Bungle, Melvins) een steentje komen bijdragen. Ondanks de vele referenties naar The Melvins, is die invalshoek hier nauwelijks te bespeuren. Meestal horen we een grimmige versie van vroege Nine Inch Nails en My Bloody Valentine, diep gedompeld in een portie doom en voor het ongemak allemaal ietwat grillig en onvoorspelbaar op de band gezet. Daardoor is deze plaat niet zo gemakkelijk te verteren. Het heeft wel iets, maar het komt er als het ware niet volledig uit. De mogelijkheden, zeker met het stel gastmuzikanten dat meedoet, lijken niet ten volle benut. Alsof ze er net niet voldoende zin in hadden.

Low_Flying_Hawks_Kofuku
wo 21 nov 2018