Kings Of Punk

‘Kings Of Punk’ is een heruitgave van de gelijknamige punkklassieker van het uit Portland, Oregon afkomstige Poison Idea. Zowel letterlijk als figuurlijk wordt de band nog steeds beschouwd als een zwaargewicht in het genre. Geen poppunk hier, maar het echte spul. Korte nummers, veel gitaargeweld, snelle drums en songs die soms kalm beginnen maar al gauw in de versnelling gaan en er aan snelheidstreintempo worden doorgejaagd. Het originele album uit 1985 bevatte elf nummers en zette de band meteen op de hardcorekaart. Zanger Jerry A richtte Poison Idea wel al op in 1980, maar op een paar singles na was er nog geen sprake geweest van een volwaardige release. De initiële razendsnelle hardcore was ietwat vertraagd en bevatte ondertussen elementen uit de reguliere punkrock en hardrock. Op het ogenblik van de release bestond de band naast Jerry A uit gitarist Tom ‘Pig champion’ Roberts, drummer Dean Johnson en bassist Chris Tense- de klassieke bezetting dus. We denken vooral aan de invloed van Discharge bij deze plaat, al is Poison Idea eigenlijk beter. Deze heruitgave werd door de mannen van Southern Lord, die eerder al ‘Darby Crash Rides Again; The Early Years’ en ‘The Fatal Erection Years: 1983-1986’ opnieuw beschikbaar maakten, uitgebreid met drie concerten. Eentje uit 1984, eentje uit 1985 en 1986, verdeeld over twee cd’s. De kwaliteit van de opnames is behoorlijk, al kon het iets beter, en soms leutert Jerry A een eind weg, wat de vaart uit de sets haalt. Voor rabiate fans is dit echter een mooi cadeau. Voor ons volstaat de essentie: genieten van de originele plaat, die nog steeds overeind blijft. Een klassieker met andere woorden, eentje die na net geen dertig jaar nog steeds brokken maakt.

PoisonIdea_KingsOfPunk