Ja, Nein, Vielleicht Kommt Sehr Gut, A Selection Of Electronic Beats 1980-82

Xao Seffcheque, echte naam Alexander Sevschek, is een Oostenrijks muzikant en scenarioschrijver. Hij schrijft voor theater, tv-series en regisseert vooral kortfilms. Alvorens met Family 5 de geschiedenisboeken in te duiken, maakte Seffcheque, die begin jaren 1980 in Düsseldorf was beland, ook twee soloplaten. Daaruit heeft Bureau B het beste uitgelicht voor ‘Ja, Nein, Vielleicht Kommt Sehr Gut, A Selection Of Electronic Beats 1980-82’. Net als de titel, een samenraapsel van ‘Sehr Gut Kommt Sehr Gut (1980) en ‘Ja-Nein-Vielleicht’ (1981), is het album een samenraapsel, aangevuld met een aantal extra nummers, waarbij het niet eenvoudig blijkt om te weten welk nummer waar hoort. Niet dat het er nu zoveel toe doet. Wat er wel toe doet is de eindeloos grappige manier waarop Seffcheque de draak steekt met maatschappijkritiek, de verloedering van de Duitse maatschappij, maar ook met de Neue Deutsche Welle in al zijn vormen. Dat houdt in dat de plaat alle kanten uitbotst, zonder ook maar een seconde te vervelen. ‘Sample & Hold’ klinkt als vroege DAF. ‘Julie’s In Germany’ heeft wat weg van Rip, Rig & Panic ten tijde van ‘God’, terwijl ‘Good Friends’ eerder richting Orange Juice en Pigbag lonkt. Een Martin Rev-synthesizer is dan weer te horen in ‘Pogo A Gogo’. Het zijn nummers waar de gekte zit ingebakken, die een andere kant uitgaan dan de behoorlijk intrigerende dansbare openingsnummers ‘Du Und Ich’ en ‘Kassa Bubu’. De tweede helft van de plaat is moeilijker toe te wijzen, behalve dat er invloeden in terug te vinden zijn van Der Plan en Palais Schaumburg. Elk nummer intrigeert door zijn aparte manier van opbouw en klankkleur. Een grote verrassing is dit, want we hoorden zelf nooit eerder van deze man en zijn meteen fan.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
imgres
geplaatst:
vr 17 feb 2017

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!