It’s About Time

Frankrijk heeft een rijke geschiedenis als het gaat om inventieve progrockbands. Denk maar aan Magma met oerprogrocker Christian Vander in de gelederen. In 2007 kwam daar Spectrum Orchestrum bij, een kwintet dat le spectral of ‘het spectraal’ (betrekking hebbend op het spectrum) als inspiratiebron gebruikt. Ideaal uitgangspunt voor een band die al improviserend of via uitgeschreven partituren, naargelang het spectrum, ingewikkelde songstructuren uitbouwt. In 2014 verscheen debuut ‘Suburbs’. Het titelnummer werd gecomponeerd door Ornette Coleman en afsluiter ‘Postlude : Ascenseur Pour Nulle Part’ is er ook al eentje dat naar het rijke jazzverleden refereert (‘Ascenseur Pour l’échafaud’, een film noir met muziek van Miles Davis). ‘It’s About Time’ werd door het kwintet volledig geïmproviseerd tussen 10 en 12 maart 2017. Een nummer van exact 1 minuut, dat tevens dienst doet als de anti-commerciële trailer op YouTube (progrockers met humor!), opent het album. ‘Three To One’ is een kleine kakofonie om potentiële luisteraars meteen af te schrikken. Daarna komt het drieëndertig minuten en drie seconden durende ‘About Time’, dat in drie delen uiteenvalt. Op de cd-versie blijft het één lang stuk, voor de vinylversie werd ‘Part Three’ er afgeknipt en op de B-kant gezet samen met afsluiter ‘Not The Ende’. Van die kakofonie is in die nummers absoluut geen sprake. Veel repetitieve elementen bouwen een sfeer op, die voortdurend van extra laagjes wordt voorzien en alle voorbehoud tegenover jazzy progrock omzeilt, gewoon, omdat het niet moeilijk doen is om het moeilijk doen op zich. Spectrum Orchestrum doorbreekt de vooroordelen en laat horen dat progrock, als het hen betreft, geen vies woord hoeft te zijn. Integendeel. Creatief aan de slag gaan en het komt allemaal goed, en laat dat nu net zijn wat Spectrum Orchestrum doet.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
SpectrumOrchestrum_ItsAboutTime
geplaatst:
ma 9 dec 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!