It Would Be Quiet In The Woods If Only A Few Birds Sing

Met de (véél te lang uitgebleven) heruitgave op cd van ‘It Would Be Quiet In The Woods If Only A Few Birds Sings’ uit 1981 drijft opnieuw een belangrijke parel uit het Nederlandse post-punkverleden naar de oppervlakte. Dat was namelijk het debuutalbum van een markante band uit Nijmegem die sterk werd geassocieerd met de Amsterdamse postpunkbeweging Ultra; en die in het begin van de jaren 1980 op handen werd gedragen door het toenmalige toonaangevende, maar helaas al lang verdwenen tijdschrift Vinyl. (Het allereerste nummer van dat blad was zelfs vergezeld van een flexi-single met muziek van Mekanik Kommando.) De band bestond uit zanger Lasika Panyigay, Simon Van Vliet (synthesizer) en bassist/multi-instrumentalist Peter Van Vliet, wiens nerveuze spel bij momenten overigens sterk doet denken aan het typische geluid van Mick Karn. Verder was er een rudimentaire ritmebox, een Revox bandrecorder en een tweede vervormde basgitaar. Op hun debuut, dat de tijd des tands opmerkelijk goed doorstaan heeft, horen we soort strakke postindustriële barricademuziek die op het eerste gezicht een geïmproviseerd samenraapsel lijkt van cold en minimal wave, industrieel primitivisme en kille, mechanische funk. Het vroegste werk van Cabaret Voltaire is daarbij nooit veraf. De mosterd haalden ze naar eigen zeggen bij Kraftwerk en vooral het Franse Magma, meer bepaald en haast letterlijk bij hun derde grensverleggende album ‘Mekanïk Destruktïw Kommandöh’ uit 1973. Gaandeweg werd de muziek stilistisch rijker, het beperkte instrumentarium te nauw en transformeerde Mekanik Kommando in The Use Of Ashes. (zie GC#96) Het eerste album van The Use Of Ashes (‘The Castle Of Fair Welcome’ uit 1988) was overigens in feite het zesde en laatste van Mekanik Kommando. Toch markeert dit debuut niet helemaal het formele begin van de band. De negen nummers op ‘Blue Bananas’ dateren namelijk nog van vóór de officiële start, meer bepaald uit de herfst van 1979. ‘Blue Bananas’ komt in een op 475 stuks gelimiteerde en op transparant vinyl geperste 10inch in een fraai geïllustreerde pvc hoes.

MekanikKommando_ItWouldBeQuietInTh