Instant Broadcast

Met zwoele midzomerhouse onder ochtendnevel bevangen, opent de Italiaan Herva zijn nieuwste (dubbel)lp voor Delsin. De samples en pianoriedels worden algauw ingeruild voor het rauwe beukende ‘Slam The Laptop’. Herva legt instant zijn ideeën bloot. Met een divers dansaanbod lurkend aan genres als house, r&b, soul en techno speelt hij zich koning te rijk. Op ‘Pitch Business’ flirt hij met ruisende IDM. Bij ‘01 (edit)’ bewijst hij de lofi-techno-tendensen van de tape-scene op nauwe voet te volgen. Herva kiest geen genre. Hij toetst aan en dwaalt af. Hij speelt met geluid en stemmen. Licht schizofreen stapt hij door de elektronische onderbuik, hij registreert en ambieert. ‘Instant Broadcast’ mist een makkelijke definitie. Herva is zich bewust van die mengelmoes en overdaad aan ideeën. Hij steelt referentiepunten en herbront de basis. Terwijl die van hem doorheen de plaat identiek blijven: sketches en samples, warme klanken en een lichtvoetige vibe. ‘Jointless’ is zomerse, wollige, analoge house. ‘Jingle Memo Jingle’ daarentegen een nietszeggend house-deuntje. ‘Holidays’ klinkt dan weer, helaas, als een door de hedendaagse mangel gehaalde jaren ‘90 postrockriedel. Opvallend in zijn genre-hoppen is toch wel de analoge sfeer, het naast de lijntjes vegen, de smerige klanken nabootsen en het lofi-idee secuur uitpluizen. De plaat mist dan wel de instant grauwheid van gelijkgezinden jongens uit Brooklyn of Parijs maar er zijn momenten dat Herva uitblinkt en wedijvert voor een onvergetelijke plaats. Maar was hij toch maar iets minder gul geweest.

Katrien Schuermans
Herva_InstantBroadcast