h/mm/ng s/ngs

De desoriënterend psychedelische hoes voor ‘h/mm/ng s/ngs’ is enigszins misleidend, de minimale drones van Gart & Seekatze moeten zowat compleet het tegenovergestelde zijn. Spaarzaam aangeslagen gitaartonen, hier en daar aangevuld met vage restanten van fieldrecordings die voor het merendeel onderhuids hun werk doen. Meditatieve muziek waarin de invloed van de Japanse scene rond mensen als Taka Sugimoto niet vreemd is. Helemaal aan het andere eind van het muzikale spectrum vinden we Kukkiva Poliisi, het Finse meidencollectief rond Jonna Karanka, aka Kuupuu. Zeg maar de vrouwelijke tegenhanger van een band als Avarus. Het gezelschap trok afgelopen Pasen voor enkele dagen naar een afgelegen vakantiehuisje waar ze, tussen het met psychedelische tekeningen beschilderen van eieren door, zowat alles bespeelden wat binnen handbereik lag. Doorheen deze improvisaties op kletterende percussie, schrapende snaarinstrumenten, ontstemde houten fluiten en begeleidende zang keert humor steeds terug. Kukkiva Poliisi maakt van de beste scheve folkimprov van het moment. Als je al humor terugvindt in de luidruchtige gitaarfeedbackdrones van Mrtyu, het zoveelste project van Anthony Milton, zal het toch aan de zwarte kant zijn. ‘Durga’ houdt ergens het midden tussen bands als Harry Pussy of de meest stonede lo-fi noise momenten van Matthew Bower. Hypnotiserende plaat die je langzaam laat afdalen in een eenzame, kille wereld waar onverwachtse ontmoetingen plaatsvinden met monniken die kinderen opvreten als ontbijt.