728x90 MM

Hinterlands

Alles komt terug, dus ook digitale dub, al dan niet in combinatie met etnisch gekleurde elektronica en slome industriële hiphop. Het Griekse (!) Tokyo Mask heeft het beste uit dit alles weten destilleren. Kostas Karamitas is duidelijk vertrouwd met de sterkste voorbeelden uit het verleden O Yuki Conjugate, Muslimgauze en Summitmaar benadert dit alles vanuit een hedendaagse, ietwat minimalistische invalshoek. Door bij momenten ook voluit de weg op te gaan van sfeervolle drones bewijst hij niet zomaar de zoveelste recyclageartiest te zijn. Twee gastmuzikanten helpen hem bovendien met (bewerkte) bas en gitaar waardoor het totaalgeluid aanzienlijk organischer wordt. De elektronica krijgt voldoende ruimte, ademt en details worden waar nodig uitvergroot. Toch is het vooral de kadans die hypnotiserend werkt. Het is nog weinig muzikanten gegeven om met iets nieuws en origineels op de proppen te komen. Wie zichzelf niet bij voorbaat buiten spel wil plaatsen, moet zich focussen op kwalitatieve nummers die blijven nazinderen. Kostas Karamitas heeft dat duidelijk begrepen. Op ‘Hinterlands’ staan acht zo’n nummers. Als dit ook geldt voor alle andere releases op Low Impedance dan is het hoogtijd om ook Mormo, 16Stages, Kamotek, Pridon, Scott Arford en The Missing Ensemble te checken. Francisco Lopez hoeft uiteraard al lang niet meer geïntroduceerd te worden.

tekst:
Gonzo (circus)
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!