Hibernaculum

Dylan Carlson, spilfiguur van Earth, bevindt zich momenteel in de studio om nieuw werk aan zijn catalogus toe te voegen. In afwachting van die nieuwe plaat brengt Southern Lord ons ‘Hibernaculum’, een cd met drie herwerkte, heropgenomen oudere nummers en de track die Earth aanleverde voor de split 12inch met bloedbroeders Sunn O))), die alleen op hun gezamenlijke tournee verkrijgbaar was. ‘Ouroboros Is Broken’, ‘Coda Maestso In F (Flat) Minor’ en ‘Miami Morning Come Down’ krijgen de ‘Hex: Or Printing In The Infernal Method’-behandeling, het meest poppy en conventionele album dat Carlson al in elkaar knutselde. In de drie nummers krijgt Adrienne Davis opnieuw een belangrijke rol te vervullen. De dame drumt op een consistente manier, geduldig, sporadisch indien vereist en vooral ritmisch complementair aan de opgewekte drones. Die drones klinken nu een stuk lieflijker dan voorheen, mede door de uitbreiding van het instrumentarium. Keyboards, bas, hoorn en subsonische geluiden door bewonderaar Greg Anderson (Sunn O)))) kleuren bij. De afsluiter ‘A Plague Of Angels’ is een duidelijker drone, zestien intens mooie minuten die ongewild laten horen waar Anderson en O’Malley de dronemosterd halen. Als bonus wordt er bij ‘Hibernaculum’ standaard een één uur durende dvd meegeleverd, die behalve heel wat verhelderende interviewfragmenten ook beelden bevat van de Europese toer die Earth deed als support van Sunn O))) in februari / maart 2006. De documentaire, gedraaid door Seldon Hunt en getiteld ‘Within The Drone’, is het eerste beeldmateriaal dat verschijnt na de heropstanding van Earth en geeft een mooi beeld van Carlson’s ideeën. Zijn gebrom is niet altijd even verstaanbaar en het blijft jammer genoeg bij louter concertfragmenten (waaronder een stukje opgenomen in Paradiso) maar de documentaire is toch een indringend portret van het toerleven van het kwartet.