Hairy Ghost Pipefish

Instrumentaal, akoestisch, eigenzinnig en vooral geen folk zijn de trefwoorden die er uitsprongen in de gedachten die we noteerden in onze cahier du brouillon tijdens het beluisteren van ‘Hairy Ghost Pipefish’. Al schreven we ook Nick Drake en Bill Chasny (Six Organs Of Admittance, Comets On Fire) in de marge. Olie Eshleman en Doug Arney plukken uit alle genres die we associëren met instrumentale muziek, maar het eindresultaat blijft er ver van af. Het gitaarspel zal voor kenners van John Fahey misschien direct te plaatsen zijn, als we de commentaren moeten geloven. Voor de doorsnee liefhebber klinkt het alleszins fris en anders dan de vele inwisselbare postrockreleases. De ene keer hoor je helder gitaargetokkel die Drake zou kunnen begeleiden. De andere keer ontwaren we zwarte melodieën waar overheen we profeet David Tibet ‘Black Ships Ate The Sky’ zouden kunnen horen declameren. En uitgerekend gitarist van dienst op dat Current 93 album was Chasny. Naast de akoestische gitaarstukken verwerken ze voldoende noise en percussie in hun composities om het spannend te houden. Kortom, een aandoenlijke cd. ‘Release The Cheerfulness, China – Ground Up 2’ is een sonische impressie die labelbaas Jason Kopec opdeed tijdens een rondreis door China. Veel folk deze keer, te veel misschien, van een onbekende soort. Onbekend is uiteraard onbemind, maar liefhebbers kunnen zich zonder meer laten overhalen. Kopec laat zich voor zijn geluidscollage vooral inspireren door traditionele Chinese muziek. Je hoeft dus geen 24 uur meer te vliegen om China te kunnen horen.