God In Three Persons

Het verhaal gaat verder. En dat mogen we bij ‘God In Three Persons’, oorspronkelijk uit 1988, letterlijk nemen. The Residents kiezen voor dit album voor een specifieke verhalende vorm, waarbij de stem ritmisch wordt ingezet, een beetje zoals in de talking blues. Bovendien wordt de trochaic octameter gebruikt, een zelden gehanteerde en aartsmoeilijke vorm van poëzie die ook terug is te vinden in ‘The Raven’ van Edgar Allen Poe. Het album is daarenboven ook een soort rockopera annex conceptplaat waarop het verhaal uit de doeken wordt gedaan van Mr. X (een beetje een Colonel Tom Parker- type (de Elvis-man) die een Siamese tweeling ontdekt die genezende krachten zouden bezitten. Hij besluit hun manager te worden en op tournee te trekken. Hij begeert echter de vrouwelijke helft van het stel, waarna alles geleidelijk aan ontspoort. Deze ‘PREserved’ editie bevat in totaal drie cd’s. Het originele album uiteraard, maar ook de later uitgebrachte volledig instrumentale versie. Daarmee bewees de band uit San Francisco dat de muziek ook zonder het taalkundige huzarenstukje overeind bleef. Uiteraard bevat deze set voor Residents-fans weer een stevige portie niet eerder uitgebracht werk. Een heel stel vroege demo’s, een paar andere mixen, maar vooral het nooit eerder verschenen ‘Knot In A Million Years’. Het stuk van drieëntwintig heerlijke minuten is een minialbum waardig. Zelfs al is het nummer volledig instrumentaal, het lijkt een typische Residents-vertelling die ook muzikaal helemaal past binnen hun universum. Speels, een beetje dwars en avant-gardistisch en tegelijk wondermooi. Zoals elke keer zit er ook nu een uitgebreid boekje in de box met alle info en meer.

TheResidents_GodInThreePersons
ma 28 feb 2022