Glow

Kaki King, echte naam Katherine Elizabeth King, komt uit Atlanta, Georgia. Ze speelt al sinds haar vierde gitaar, al koos ze tijdens haar tienerjaren toch vooral voor drums. De initiële microbe heeft haar echter nooit helemaal losgelaten, zodat uiteindelijk de gitaar toch weer de bovenhand haalde. Haar jarenlange spelen, oefenen en studeren leidt er uiteindelijk toe dat ze als enige vrouw in 2006 op de lijst van nieuwe gitaargoden van Rolling Stone belandt. Haar carrière neemt doorheen de jaren geregeld een volledig andere wending. Jazz en flamenco of puur op akoestische gitaar gespeelde liedjes in haar beginperiode.Fingerpicking en verwante kunstjes halen de boventoon in ingenieus gespeelde songs. Voor haar derde album werkt ze echter samen met John McEntire (Tortoise), speelt mee op een song van Foo Fighters en verzorgt samen met Eddie Vedder en Sean Penn de soundtrack voor ‘Into The Wild’. Een volgende stap bracht haar meer in de poprichting en een samenwerking met Mountain Goats. Nog bekender in het filmwereldje wordt Kaki King als ze samenwerkt met Carter Burwell voor de score van de ‘Twiligh’-films. Het houdt haar niet tegen om verder te experimenteren. Tijd voor introspectie en weer iets anders, dacht de pas gehuwde Kaki King. Het resultaat is ‘Glow’, waarmee ze zowaar terugkeert naar haar basis. Instrumentale muziek die voornamelijk leunt op haar gitaarspel, aangevuld met hier en daar wat doedelzak en een soms heel prominent aanwezig kwartet strijkers (Ethel). Folk die meermaals de Keltische kant opdrijft (‘Great Round Burn’, ‘King Pixel’) of introvert aandoet (‘Skimming The Fractured Surface To A Place Of Endless Light’), Kaki King draait er haar hand niet voor om. Ze slaagt er tevens in om behoorlijk wat emotie in haar gitaarspel te leggen, wat dit tot een uitgepuurd luisterplaatje maakt.

KakiKing_Glow