Gist Is / At Best Cuckold

Was “Gist Is” van Adult Jazz vijftien jaar geleden verschenen, dan was de plaat naast lp’s van June of ’44, Tortoise en The Sea & Cake in het vakje postrock beland. Meer recente referenties zijn Grizzly Bear, Bon Iver en These New Puritans, kortom: Adult Jazz maakt een soort intellectuele mix van pop en kamermuziek, met een trommel en een gitaar, maar ook een blazer en een (digitaal) strijkertje, en natuurlijk een zanger die les heeft gehad, en dit wil laten horen ook. Het is muziek die concentratie vergt om te maken, maar ook om te luisteren, en live dus best razendspannend kan uitpakken, maar op plaat geregeld het geduld op de proef stelt. Opener “Hum” is geslaagd, vooral vanwege de brutaal knetterende trombones, die de kopstem van zanger Harry Burgess van de nodige kleur voorzien. Deze stem begint daarna echter al gauw tegen te staan, mede door de kale, koude akoestiek waarin de plaat is opgenomen.

Ook Avi Zahner van Avi Buffalo zingt het liefst met zijn kopstem, al doet hij dat in een traditionelere setting. Wat heet! Zijn nieuwe plaat, “At Best Cuckold”, is meer nog dan het titelloze debuut (uit 2010 alweer) geworteld in de jaren 1970, met duidelijke echoes van – om maar eens iets te noemen – Stephen Stills, Al Stewart, Kenny Rankin; de wat meer zoetgevooisde singer/songwriters uit die tijd, dus. De Shins-achtige rafeligheid van die eerste plaat is weggepolijst met een extra laagje crème en dat gaat ten koste van Zahners gitaarwerk, dat nu helaas wat op de achtergrond blijft, en dat is niet alleen jammer omdat hij een prima gitarist is, maar vooral omdat zijn solo’s een aangenaam contrast vormen met die prominent aanwezige hoge stem. Hoor maar hoe in “Memories of you” de solo voor een mooie, maar toch iets te ingehouden climax zorgt. Ook de aangenaam sentimentele afsluiter “Won’’t Be Around No More” had best nog wat verlengd mogen worden met een fijne gitaarescapade. Misschien dat we de band daarvoor live moeten gaan zien.

Maurice Dumont
AdultJazz_GistIs
vr 31 okt 2014