Garden Of Bones

Urdog is een drietal psych-heads uit Providence, Rhode Island dat met hun tribale drums, door een Farfisa-orgel geproduceerde drones en zweverige maar daarom niet minder intrigerende gitaarlijnen een aanval pleegt op onze o zo gezonde kijk op de realiteit. Enerzijds atmosferisch en anderzijds stevig rockend (het nummer ‘DMZ’ is het beste voorbeeld van deze combinatie) hebben ze weinig van doen met jaren zestig psychedelica maar veeleer met zweefgenoten Sunburned Hand Of The Man of Six Organs Of Admittance. De aardse winterstemmen in de stijl van The Iditarod zorgen ervoor dat de tracks niet klinken als een instant-jam maar songgerichter zijn dan we in eerste instantie van een trio dopeheads hadden verwacht. Heerlijk schijfje om op ruimtereis te trekken. (parmaleedog@yahoo.com) Black Forest / Black Sea pakt het iets rustiger aan dan Urdog op zijn derde release, die helemaal bestaat uit live-opnames die ze doorheen Europa op hun toer eerder dit jaar hebben opgenomen. Dit duo, eveneens afkomstig uit Providence, laat zich telkens bijstaan door plaatselijke muzikanten, waardoor de veelzijdigheid van hun muzikale kunnen wordt benadrukt. Jeffrey Alexander is niet alleen labeleigenaar, maar net als kompaan Miriam Goldberg maakte hij voorheen deel uit van The Iditarod. Bij hun nieuwe band neemt Miriam de zang voor haar rekening en bespeelt ze de cello, terwijl Jeffrey voornamelijk gitaar speelt. Hun basisgeluid wordt aangevuld met samples, wat elementaire elektronica en het omnichord. Dit kleine uurtje muzikale droomgenot bevindt zich in de doos waar ook Fursaxa, Scorces en Charalambides (en dan zeker de soloplaten van Christina Carter zich hebben genesteld. Ingetogen psych-folk van een goed jaar. (bf_bs@hotmail.com)