Futurism Ain’t Shit To Me

De naam Stefan Betke komen we meer en meer tegen in onze platen collectie, is het niet met zijn project Pole dan wel met de betere grootstad muziekjes die hij uitbrengt op zijn ~Scape label. Een voorbeeld is zeker de samenwerking met de Amerikaanse thuishaven voor fijne elektronica en meer, Plug Research, wat recent resulteerde in het sterke Headset album ‘Spacesettings’ (zie gonzo 63). Zijn we in één keer bij de clou van deze ‘Futurism Ain’t Shit To Me’ (afgeleid van de Gonzales bijdragen ‘Futuristic Ain’t Shit To Me’) compilatie, een eigenzinnige mix van het betere leftfield hiphop werk, ritmische elektronica en stevige electro hop. En futurism is hier zeker op zijn plaats, de achttien nummers vormen een staalkaart van de vernieuwing, of beter de mutatie van de hiphop en elektronica. Zo krijg je stilistische elektronica met hiphop patronen voorgeschoteld door Pole, Funkstörung de sterke bijdragen van agf (of Antye Greie van Laub) of minder bekend Dabrye. Een dosis MC’s die hun visie declareren over minimale tegendraadse elektronica en beats zijn ook vertegenwoordigt zoals The Bench geremixt door Rechenzentrum, Readymade FC, Shadow Huntaz en het reeds ter ziele gegane boegbeeld Antipop Consortium. Maar meest in het oor springend zijn toch de vette elektro hop tracks van Dälek, Dwayne Sodahberk en de titel track van all star Gonzales.
Het is niet enkel een label als Warp dat met acts als Prefuse 73 (ook vertegenwoordigt met het aanstekelijke ‘Choking You’) en Beans of meer dance gericht Jimmy Edgar de weg naar de inventieve hiphop verder effent. Ook minder bekende broertjes, maar daarom niet minder goede, zoals Hefty, Ghostly International en Tigerbeat6 leveren aanstekelijke bijdragen in deze richting. Betke is er in geslaagd aan te tonen hoe divers en spannend die nieuwe ontwikkelingen in hiphop zijn, als je maar wil kijken.