From The Ages

Het heeft opnieuw zijn tijd geduurd alvorens er een nieuw album van het uit San Diego, Californië afkomstige trio Earthless opdook. Voorganger ‘Rhythms From A Cosmic Sky’ dateert namelijk alweer uit 2007. Dat betekent niet dat de drie ergens op hun lui gat zitten te blowen en verder niets doen. Drummer, en in een ver verleden professioneel skater, Mario Rubalcaba speelt tegenwoordig bij Off! en speelde eerder onder meer bij Rocket From The Crypt en Hot Snakes. Bassist Mike Eginton speelde bij Electric Nazarene en gitarist Isaiah Mitchell speelt bij Howlin’ Rain, Golden Void en zat onder meer bij Nebula en Drunk Horse. Sporadisch verschenen nummers van Earthless, op splitreleases met onder meer White Hills. Nu is het echter tijd voor hun derde plaat: een schitterende exploratie van jaren 1970 heavy rock. De muziek is nog steeds, sinds 2001, instrumentaal en is zowel geïnspireerd door kraut als door bluesrock, al zitten er net zo goed invloeden in van Jimi Hendrix en Black Sabbath. Earthless is vooral de in psychedelische trips gewentelde jamsessie genegen, waarop er op los kan worden geïmproviseerd en de lengte van een nummer er niet zoveel toe doet, als er maar voldoende escapisme aanwezig is. Vier stukken horen we deze keer, met opener ‘Violence At The Red Sea’ als absoluut prijsbeest. Mitchell mag naar hartenlust improviseren op zijn gitaar, die zeker op dit nummer alle aandacht naar zich toe trekt. Eigenlijk is het simpel: neem een instrumentaal stukje uit een stevige rocksong uit de jaren 1970 en borduur verder, improviseer, jam en ga uit de bol tot het een langgerekt instrumentaal stuk is waar niet alleen virtuositeit primeert, maar net zo goed een gevoel van vrijheid. Het trio brengt weinig uit, maar wat doet het ertoe als het zo kwalitatief is als dit machtige ‘From The Ages’.

Earthless_FromTheAges