From Africa With Fury: Rise

Het volgen in de muzikale voetsporen van een bekende vader is nooit makkelijk, vooral als je familienaam Kuti is en je uit Nigeria komt. Afrobeat, is het eigenlijk nog een Afrikaans geluid van deze tijd? Met de opkomst van veel Afrikaanse stijlen zoals Touareg blues, Congotronics, Shangaan, Coupé Décalé, Kuduro enzovoort kunnen we door de bomen het bos al bijna niet meer zien. Vanaf de opener ‘African Soldier’ is het duidelijk dat de plaat barst van de politieke boodschappen gericht op het Nigeriaanse militaire establishement, het neo-kolonisme (‘Slave Masters’), de kapitalistische rooftocht van kille multinationals zoals Monsanto en Halliburton (in het mooie melodieuze ‘Rise’ en ‘Mr Big Thief’) en de zinloze oorlog op drugs (‘The Good Leaf’). De jongste zoon van Fela Kuti heeft niet dezelfde warme energievolle stem van zijn vader en zit een ruiger octaaf lager met een eigen krachtige klank. Hij wordt bijgestaan door bandleider Lekan Animashaun van Egypt 80 die de blazers, toesten en gitaren flink laat grooven zoals het verwacht wordt. De plaat is opgenomen in Rio de Janeiro en afgewerkt in Londen met producers John Reynolds en geluidskenner Brian Eno aan de knoppen waarvan Kuti nog het een en ander heeft kunnen bijleren. Dit heeft gezorgd voor een extra dimensie in zijn geluid, maar wat dub tovenaar Godwin Logie precies heeft toegevoegd is niet duidelijk. Het resultaat is moderne afrobeat met een flashback naar het klassieke geluid en de politieke thema’s van de jaren 70 in een jasje van tegenwoordige tijd. In Nigeria lijkt helaas nog niet veel veranderd te zijn sinds de geweldadige moord op zijn vader en het afrobeat manifest is nog altijd springlevend.

SeunAnikulapoKutiE_FromAfricaWithFury