Forest // Mori (download)

“Forest//Mori” is de derde release op Klein, Joachim Badenhorsts recent opgerichte slaapkamerlabel. Na platen van Carate Urio Orchestra en het trio Badenhorst-Butcher-Lytton, is er nu zijn tweede soloplaat.
Meer dan op solodebuut ‘The Jungle He Told Me’, onderzoekt Badenhorst op ‘Forest // Mori’ de akoestische mogelijkheden van de verschillende opnamelocaties. Zo is het Franse veld vol krekels waar ‘Fabret’ is opgenomen, een essentieel onderdeel van de track. Middenin die natuurlijke drone, kiest Badenhorst een paar noten als uitvalsbasis, om daarrond met minimelodietjes te variëren. Het leeuwendeel van de tracks is echter opgenomen in Performing Arts Forum, Saint-Erme, waar Badenhorst (op akoestische en versterkte klarinet én basklarinet) gretig gebruik maakt van de aanwezige ruimtes. Dat leidt tot bijzondere resultaten zoals ‘The Trembling Something’, dat associaties oproept met een kooi uitzinnige apen, weliswaar beluisterd van achter heel dik glas. Een collega hoorde dan weer een ensemble zeemvellen, wat meteen de relativiteit van het concept ‘recensie’ aantoont.
‘Wormhole’ is een melodie die zichzelf halsoverkop achternazit, met subtiele variaties in klank. Als luisteraar wacht je in spanning af tot Badenhorst – je hoort ‘m tussen het onophoudelijk denderen door geregeld een héél klein beetje adem halen – finaal achterover op het parket knalt. Wat na vier minuten fijnzinnige krachtpatserij niét gebeurt.
De uit verkeers- en vogelgeluiden opstijgende titeltrack is prachtig in zijn melodieuze eenvoud. Ook ‘My Left Hand’ is ‘minder met meer’: Badenhorst wilde zijn rechterhand laten rusten na een vermoeiende opnamesessie, en dus moest zijn linkerhand de klus klaren, in combinatie met de natuurlijke galm van een kapel en versterkerfeedback.
Op het introspectieve ‘Zon’ en ‘Een zondagochtend in Delft’ gaat Badenhorst aan de slag met multiphonics. In die laatste uitgesponnen track lijkt Badenhorst wel te zingen en te blazen tegelijkertijd. Eén gast slechts op ‘Forest // Mori’: Gerard Herman. Herman verschijnt op het mooie ‘This Track Is A Duo With Gerard Herman’ en haalt zowaar een stel blokfluiten en een akkordeon boven op de – geestige, maar niet geheel onterecht verborgen – hidden track. Vlak daarvoor krijgen we trouwens nog het op een bijzonder gulle en rijke melodie drijvende ‘Handsome Eyebrow”.
‘Forest // Mori’ is uitgegeven als een magazine, samengesteld uit fotokopies en prints van bevriende kunstenaars, compleet inclusief handgemaakt stempel en met potlood aangebrachte titel. Elk exemplaar is dus uniek. Onhandig om in het cd-rek te krijgen, maar prachtig voor op de koffietafel.

Stijn Buyst