For You The Wild

Het is zover. Barbara Lehnhoff, uit de baarmoeder gekropen in Ontaria, Canada ergens in december 1983, heeft haar eerste langspeler klaar. Lehnhoff, die onder de naam Camilla Sparksss schuil gaat, bestookte ons de laatste maanden met drie ep’s. Alle drie de singles (‘I’ll Teach You To Hunt’, ‘Precious People’ en ‘Europe’) kwamen eveneens uit op On The Camper, telden elk twee liedjes en die zijn allemaal vertegenwoordigd op ‘For You The Wild’. Akkoord, de singles zijn leuk vormgegeven, de eerste zelfs een picture disc, maar mensen die ze aanschaften, zullen zich nu toch enigszins bekocht voelen. Lehnhoff voegde namelijk slechts vier nieuwe liedjes toe om tot dit album te komen. De plaat werd geproduceerd door de Zwitser Aris Bassetti, haar partner bij de artrockers van Peter Kernel. Dat kunstzinnige is zeker ook bij Camilla Sparksss terug te vinden, de rock helemaal niet. Eenvoudige synthesizermelodieën zijn het, al zitten er overal ook weerhaakjes aan. Het zijn geen alledaagse synthpopdeuntjes die uit haar brein zijn ontsproten. Ze straalt fantasie uit, experimenteert veel te graag om liedjes voor een groot publiek te maken en neemt zo nu en dan een bocht en klinkt plots een beetje als het rustigste van Atari Teenage Riot. bij momenten klinken de liedjes mierzoet, even later zijn ze eerder confronterend, gaan ze richting psychedelica of net niet dansbare deuntjes die bijna Vive La Fête naar de kroon steken. Doch het zijn haar maffe teksten die maken dat Camilla Sparksss eerder behoort tot de elektronische avant-garde, eerder dan tot synthpopicoon te verworden. Lehnhoff blijft een eigenzinnige dame, die op haar debuut laat horen dat ze ook in haar uppie tot heel wat in staat is.

CamillaSparksss_ForYouTheWild