Fokus

Wie techno zegt, zegt Berlijn. En wie Berlijn én techno zegt, zegt Berghain. En om het even af te maken: wie Berghain zegt, zegt Ostgut Ton, het toonaangevende label uit de stad die techno ademt. In navolging van Marcel Dettmann en Ben Klock is het de beurt aan Marcel Fengler om met een volledige langspeelplaat te komen. De Duitse deejay/producer weet in zijn livesets vaak prachtig de dunne lijn tussen het machinale en het menselijke te bewandelen en ook op ‘Fokus’ is dit het geval. Gelijk in de twee openingstracks ‘Break Through’ en ‘Mayria’ doet hij de realiteit vervagen en creëert hij een atmosferische en zweverige dimensie waarin hij vervolgens de luisteraar langzaam steeds verder intrekt. Aan de hand van herhalende loops die ongemerkt evolueren en een bijna niet voor mogelijk te houden aantal details, waarvan er bij iedere luisterbeurt zich steeds meer openbaren, kleurt Fengler een sonisch panorama waarbij het onduidelijk is of het nou ons lichaam of onze geest is dat het aan bewegen c.q. dansen is. Fengler laat de traditionele opbouw van techno vrijwel geheel los (op terugkerende 4/4-maten na) en dit zorgt ervoor dat de gehele plaat bijna als een lange en fijne mix klinkt. Hier (‘The Stampede’) zit fijn hoog venijn, daar (‘Distant Episode’) voelbare lage dub. Uitschieters zijn het bijna industriële en Gothic-achtige ‘King Of Psi’ en de buiten het universum tredende afsluiter ‘Liquid Torso’. Geen minpuntjes? Toch, ‘Sky Pushing’ irriteert enigszins. Maar met zo een sterke plaat kunnen we daar niet om malen. ‘Fokus’ gaat hoog in de technolijsten van 2013 eindigen, zoveel is zeker en dat is verdomde terecht.

tekst:
Niels Tubbing
beeld:
MarcelFengler_Fokus
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!