Fünf heet de compilatie waarmee Ostgut Ton, het label dat eigendom is van de mythische Berlijnse club Berghain, zijn vijfde verjaardag viert. Labelmanager Nick Höppner zocht naar een manier om de verzamelaar een eigen invulling te geven en engageerde Emika om na sluitingstijd geluidsopnames in de club te maken die als basis voor de compilatie konden dienen. De Britse Emika (binnenkort komt haar debuut op Ninja Tune uit) woont al een tijd in Berlijn. Ze maakte opnames van de koelkasten, de stroboscopen, de lichtinstallatie en het ruisen van het ventilatiesysteem. De samples werden ter beschikking gesteld aan de artiesten en producers die werk op het label uitbrachten of nauw gelinkt zijn aan de club. Op zich vertrekt Fünf vanuit een leuk idee, alleen blijft er in realiteit weinig over van de goede bedoelingen. Heel wat producers komen niet los uit hun biotoop en leveren een strak dansnummer af waar de oorspronkelijke geluidsbron (haast) onherkenbaar is. Muzikaal is Fünf een degelijke staalkaart van waar het label voor staat, vooral Nick Höppner zelf (heerlijk diep en donker), Marcel Dettmann (het is geen toeval dat hij als enige twee nummers aflevert, check ook zijn debuutplaat op het label) en Len Faki (het beste werk dat hij ooit afleverde) scoren hoge toppen. Fünf is net om die reden, wars van het mank lopende concept, een van de belangrijkste technocompilaties van het jaar. Hoog tijd dat we de kaarsjes uitblazen en de taart aansnijden.