Voordat in het boek Genesis de eerste dag aanbreekt, zijn er alleen hemel en aarde, die woest en leeg is, gehuld in duisternis. Dan, als eerste handeling op de eerste dag, zegt God ‘laat er licht zijn’ – ‘fiat lux’ in het Latijn – en ontstaan dag en nacht. Allegorische betekenissen daargelaten: het moet een machtig beeld zijn geweest, een kosmische oersoep van nebula’s, sterrenstelsels en supernova’s. Auns ‘Fiat Lux’ is er een uitstekende soundtrack voor. Traag wentelende ambient, wijds als de leegte en koud als het heelal, maar ook majestueus. Geen twinkelende trippy ambient dus, maar ook niet de beklemming van het diep in alien space gestrande ruimteschip. ‘Laat er licht zijn, uit licht zal duisternis komen’, is het motto op de binnenhoes, en het is precies die tegenstelling die het Canadese duo tot uiting laat komen. Zo wordt de draaikolk van ruis, gitaarfeedback en stampende zuigers op ‘Dark Energy’ gevolgd door een nummer vol drones die glitteren als koud sterrenlicht. Synthesizers zijn het belangrijkste instrument, maar op sommige nummers is er een hoofdrol voor galmende gitaar, wat ze een Cocteau Twins-sfeer geeft, zeker als er ook engelachtige stemmen opduiken in de mix. Ook zitten er in de nummers op de tweede helft van de plaat meer ritmes, wat het allemaal wat aardser maakt. Wederom een mooie plaat van Aun, aanrader voor fans van bijvoorbeeld Witxes (die ook op een nummer meedoet) en Troum.