728x90 MM

Fetch

We hebben ons lievelingssnoepje voor het laatst gehouden deze keer. Twee hadden we er eigenlijk, die we pas wilden luisteren nadat we al de rest voor deze editie van een recensie hadden voorzien. De nieuwe Dead Neanderthals overdonderde, uiteraard, en dat doet de nieuwe Melt-Banana eveneens. De Japanners werkten in 2011 reeds aan dit album, maar dan gooide de Fukoshima-ramp roet in het eten. Veel roet blijkbaar, want er blijven maar twee leden meer over. Bassiste Rika Hamamoto is verdwenen en volgt daarmee de voormalige drummer(s). Overblijvers zijn oprichtster en flegmatieke zangeres Yasuko Onuki en gitarist Ichirou Agata. De twee kozen ervoor om van deze beperkingen hun sterkte te maken en besloten tevens om het vertrouwde opnameproces, waarbij alles live werd ingespeeld, te laten voor wat het was. Sound-On-Sound was de werkwijze voor ‘Fetch’, waarbij elk instrument afzonderlijk en na elkaar wordt opgenomen, waarna een stevige scheut elektronica werd toegevoegd. Geen drums, daar bestaan machines voor. Dit betekent echter niet dat de muziek nu plots toegankelijk is geworden. Verre van. Het duo laat gewoon een andere kant van de band horen. Enerzijds minimaler van aanpak, maar aan de andere kant even onnavolgbaar, vreemd en gek. Iets meer dan een half uur superieure waanzin zoals ze die alleen maar in Japan kunnen maken, waarbij Yasuko nog steeds alle aandacht naar haar toe trekt. Met ‘Zero+’ halfweg de plaat krijgen we zelfs een ogenblik rust, al is die door de angstaanjagende field recordings ook alweer relatief. Het heeft een tijd geduurd alvorens nieuw werk verscheen, maar ‘Fetch’ loont de moeite. ‘Bambi’s Dilemma’ stamt namelijk reeds uit 2007! We zijn benieuwd of ze het met zijn tweetjes ook kunnen waarmaken op een podium. Laat ze maar komen!

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
Melt-Banana_Fetch
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!