Fasokan

Soms zijn er van die albums die je aandacht vanaf de eerste tonen weten vast te grijpen, zonder urgentie of noodzaak en vaak ver weg van huidige trends. ‘Fasokan’ is zo’n album, gevuld met de mysterieuze elektronische klanken uit de Sahel van Mali. Producer Luka Guindo alias Luka Productions staat bekend als dé hiphop producer met eigen doe-het-zelf studio voor lokale rappers uit hoofdstad Bamako en omstreken, maar op dit album doet hij eens iets heel anders. Gemotiveerd door Sahel Sounds baas Christopher Kirkley die hem vorig jaar betrok bij het sci-fi Sahel concept album ‘Uchronia’, heeft hij op eigen initiatief dit futuristische idee doorgetrokken. Het resultaat is meditatieve soundscapes en kosmische klanken via de synthesizer, bewerkte kalebas en percussie beats, veldopnames, instrumenten als de balafon, kora en fluit, traditionele zang en gesproken woord. Muziek uit Mali zoals men nog niet eerder gehoord zal hebben. De dromerige opener ‘Yelen’ brengt dit direct over met gestage percussie, spaarzame synthesizersferen en het gesproken woord van een warme vrouwenstem. De heerlijke compositie ‘Terriya’ drijft op een balafon melodie en dezelfde warme vrouwenstem, met animistische synthesizerklanken op de achtergrond. ‘Furu Boyan’ is een zachtaardige duet song uit traditionele sferen met herhalende zang en gesproken woord en ‘Allah Be’ pakt uit met doffere beats en een tokkelende kora. ‘Dambéfoli’ is pure uptempo balani dansmuziek in traditionele sferen zonder te elektronisch te worden. De bezwerende compositie ‘Dignètignena’ hobbelt op trage tred mee met gesproken woord, waar balafons, kora’s en synthesizer glissando’s elkaar bestrijden en op de achtergrond krijgerskreten en geweerschoten als narratief. ‘Fasokan’ is avant-griot muziek voor de 21e eeuw. Een Malinese toekomstvisie uitgebouwd via muziek en de creatie van wellicht een nieuwe stroming om anderen mee te inspireren. De vlam is aangewakkerd en klaar om door te geven.

LukaProductions_Fasokan
zo 18 nov 2018