Experimenten in Wisteria Lane

De zaal van De Kreun zou voor beide bands een maatje te groot zijn geweest. Er werd dan ook wijselijk beslist om  Penus en Housewives in het café te laten aantreden.

Nog zo makkelijk, want beide bands konden hun setup en soundcheck doen alvorens het jammer genoeg te schaars opgedaagde publiek werd toegelaten.

Penus mocht tegen de ene muur de boel opwarmen. Mee met hun tijd koos dit vijftal voor flashy groen licht dat maffe lijntjes over het plafond kleurde. Muzikaal was het best in orde. Geslaagde synthlijnen, snoeiharde drums en psychedelisch aandoende klanken. Carapilskraut noemen ze het zelf. Jammer genoeg houdt de band nog te veel vast aan het stramien van het liedjes schrijven, terwijl Penus het beste klinkt als ze helemaal loos beginnen te gaan. Telkens we er in begonnen te komen, hielden ze er echter mee op. Minder van deze tijd was de zanger van dienst, die ons deed denken aan een hardrockversie van Stijntje Meuris (of is dat hetzelfde?). Soit, de band heeft wel iets en we hoorden hier en daar bijzonder aangename fragmenten.

Het Londense Housewives, ook al een kwintet, werd ons aangeraden door onze vroegere stagebegeleider (in een vorig leven toen we sociaal cultureel werk studeerden en er uiteraard de brui aan gaven en het gewoon gingen doen). Hij had de band al diverse keren gezien en was ervan overtuigd dat we deze band niet alleen op plaat maar ook live heel goed zouden weten te smaken. We doen altijd wat onze meester zegt, luisterden vaag even op bandcamp en stelden onze geest helemaal open voor wat komen zou. En zie, onze meester had weer eens overschot van gelijk. De band schuwt het experiment niet, kiest telkens weer voor een ander geluid en met hun meest recente worp ‘Twilight Splendour’ (Blank Editions) trokken de noisy postpunkers de kaart van de elektronica. Met een paar hoeken af dan wel. Denk Factory Floor in een clash met This Heat, met een blazer die soms wat deed denken aan Ted Milton’s Blurt (waarvoor ze al eens mochten openen) en voeg daar een ferme scheut net dansbare NewYorkse nowave aan toe. Of kies het meest experimentele werk van Liars en Black Dice maar dan net even anders. Hoe dieper Housewives in hun set en apparatuur kroop, hoe enthousiaster het publiek werd. De aanwezigen werden helemaal meegezogen in de donkere experimentele funk van de Londenaars, ondergetekende incluis. Wat een band, wat een plaat.

Gezien: Housewives + Penus – Wilde Westen @ De Kreun, Kortrijk – 24 april 2019
Tekst: Patrick Bruneel – Foto’s: Stephan Vercaemer


ONTDEK MEER!

tekst:
Gonzo (circus) Crew
beeld:
housewives-2
geplaatst:
za 27 apr 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!