Excavated Shellac: Reeds

Dust-To-Digital is één van die magnifieke labels die muziek uit een ver verleden opnieuw tot leven wekken. Een paar jaar geleden verscheen in de ‘Excavated Shellac’ serie nog de geslaagde compilatie ‘Strings’ en nu is daar een tweede volume getiteld ‘Reeds’, met enkel oude rietmuziek van lang vergeten instrumenten en klanken uit de herdertraditie die we onderweg naar de toekomst zijn verloren. Labeleigenaar Jonathan Ward stelde deze samen uit originele 78 toeren plaatjes met de hulp van een tiental andere verzamelaars en onderzoekers, waaronder ook Robert Millis en Michael Graves. Een tarantella riedel uit de Zuid-Italiaanse regio Basillicata met de zampogna doedelzak en piffaro oboehoorn zorgt direct voor een pakkend folky begin. Het is een wereldtrip die gaat van de Franse Auvergne tot Asturias, Macedonië, Albanië, Bulgarije, Turkije, Koerdistan, Tadjikistan, Iran, India, China, Noord-Korea, Egypte, Tanzania en Zuid-Afrika. Er wordt afgewisseld tussen tonale en a-tonale geluidspatronen waarbij de antieke geluidsfreak de vingers kan aflikken. Zowel de Zuid-Europese, Balkan, Midden Oosterse, Indiase, Aziatische of Afrikaanse klanken weten door hun opgewekte of bezwerende melodieën voor beroering te zorgen, of om bij weg te dromen. Ieder ontdekt maar zijn of haar eigen voorkeur, al geven die Bulgaarse, Turkse, Koerdische en Noord-Indiase composities net even wat meer kippenvel door een hypnotiserende geluidssfeer van dubbele tonen en drones. Wat voor sommingen wellicht te schel of scherp klinkt, is voor doorzetters met een getraind oor een ware ontdekking van diepe blaastimbres en andere subtiele lagen. Archiefuitgaves als deze blijven hun waarde bewijzen als cultureel naslagwerk voor de mensheid en haar muzikale geschiedenis. Bijgesloten zit ook een puik boekwerkje dat bij elke song duiding geeft over de achtergrond van de opname en de gebruikte instrumenten.

_ExcavatedShellacRe
zo 18 nov 2018