En Yay Sah

Nieuwe releases van Luaka Bop, David Byrnes tropische label, het was alweer een tijdje geleden dat er nog iets speciaals binnenkwam. Janka Nabay komt uit Sierra Leona, het door oorlog verscheurde land waar hij vroeger een goede plek had binnen de reggaescene totdat hij moest vluchten voor de chaos van de oorlog. Zo kwam hij in Amerika terecht en werkte daar jarenlang achter de frituurketels in fast foodzaakjes terwijl hij muziek bleef schrijven, maar zonder veel succes. Dat veranderde toen Jankas pad kruiste met Wills Glasspiegel, de ontdekker van Shangaan Electro die hem introduceerde bij de indierockers van Skeletons, Highlife en Saadi en zo de Bubu Gang werd gevormd. Janka Nabay speelt bubu, een oude mythologische muziekstijl uit Sierra Leona die al vijf eeuwen van generatie op generatie wordt doorgegeven en volgens de overlevering van heksen werd gestolen en zo deel van het culturele leven werd. Een beter achtergrondverhaal zal men niet snel verzinnen en dit geeft de muziek direct een extra beladen context. Ook het feit dat Janka de bubu gemoderniseerd heeft tot hypnotiserende dansmuziek is een mooie belofte. Vanaf de eerste song weerklinken er oneindig bubbelende ritmes met trommelende beats, dromerige instrumentatie en swingend Afrikaans gitaarspel met flinke echo. Vrijwel alle songs zijn uitschieters en opvulsels zijn gelukkig achterwege gelaten zoals dat hoort in een sterk album dat slechts acht songs telt. We pikken er een paar uit: ‘Tay-Su-Tan-Tan’ is een psychedelische danstrip met jengelende postpunkgitaren, ‘En Yay Sah’ staat bol met hevige ritmes, achtergrondkoortjes en bliepende synthesizers, terwijl de uitgestrekte songs ‘Ro Lungi’ en ‘Somebody’ elk naar een zweetparelende climax spelen met stevige ritmes en pakkende melodieën tot het zwart wordt voor de ogen. Deze rake Afrikaanse indietronica met een hoog dansgehalte kan gerust een voltreffer worden genoemd.

JankaNabayTheBubuG_EnYaySah