Electric Day

Berlijn en Düsseldorf hadden in de jaren 1970 elk een scene waarin elektronische muziek zijn opgang maakte. Daar kunnen uiteraard grote namen op worden geplakt: Tangerine Dream en Klaus Schülze voor Berlijn en Kraftwerk voor Düsseldorf. Dit is echter maar een bovenlaag van artiesten die genoegzaam bekend zijn. In de onderlaag bevinden zich heel wat obscuurdere namen die toch kwaliteit in huis hadden. Bureau B, het label bij uitstek als het om heruitgaven van bijvoorbeeld Roedelius, krautrock of nieuw werk van bands en artiesten die er nauw mee verwant zijn gaat, laat ons kennis maken met You. Het combo uit Krefeld kende de juiste mensen om zijn elektronische muziek naar ongekende hoogtes te stuwen. Het kernduo Udo Hanten en Albin Meskes kreeg op zijn debuut ‘Electric Day’ uit 1979 de hulp van Uli Weber en Harald Grosskopf (als Lhan Gopal). Weber voegt met zijn sologitaar enige accenten toe aan de kosmisch-getinte muziek, die behalve aan eerder genoemde namen ook doet denken aan Jean-Michel Jarre’s vroege en meest geïnspireerde werk. Tangerine Dreams Peter Baumann was gecharmeerd door hun demo en introduceerde hen bij Grosskopf, die drummer was geweest bij Schülze en op dat moment deel uitmaakte van Manuel Göttschings Ashra. Hij ondersteunde het duo met zijn expertise en voegde er opvallende drumaccenten aan toe. Met de legendarische Conny Plank aan de knoppen verwondert het geenszins dat ‘Electric Day’ een vergeten parel inzake kosmische muziek mag worden genoemd. De algehele sfeer is hypnotiserend, en de batterij synthesizers en sequencers zijn herkenbaar, maar You onderscheidt zich hier toch vooral van wat we al kennen in het genre door toevoeging van flink doorjakkerende drums en gitaar. Na het debuut duurde het vier jaar om een opvolger in elkaar te knutselen. Die opvolger, ‘Time Code’, werd gemaakt door het kernduo zonder veel hulp van buitenaf. Drums en gitaar zijn weg, waardoor het louter elektronische muziek wordt. Het duo puurt zijn geluid verder uit, voegt extra variatie toe, alsook wat tragere en meer dromerige stukken, en herleidt zijn muziek tot kosmische muziek zoals die voor de meeste luisteraars hoort te klinken. ‘Time Code’ biedt weinig verrassingen, al is de plaat wel erg goed gemaakt en geeft ze extra cachet aan de muziek van dat tijdsgewricht. You toont met deze beide platen aan (allebei de reïssues zijn overigens aangevuld met bonusnummers) dat er meer aan de hand was dan we vermoedden.

You_ElectricDay