El Resplandor: The Shining In Dubai

De Amerikaan DJ Rupture, geboren als Jace Clayton, wilde een soundtrack maken voor een imaginaire remake van Kubricks ‘The Shining’. Het verhaal verplaatste hij naar een luxehotel in Dubai en de bijbehorende muziek nam hij op met zijn groep Nettle. Dit klinkt als een spannend uitgangspunt, maar het eindresultaat heeft afgezien van een verwijzing in de titel weinig met het de oorspronkelijke film, noch met de soundtrack, van doen. Toch mag het resultaat er beslist zijn. ‘El Resplandor: The Shining In Dubai’ is een spannende, afwisselende en coherente cd. Voor een deel komt die spanning al voort uit de combinatie van instrumenten: de elektronica- en draaitafelklanken van DJ Rupture himself klinken naast, met en door viool (Abdelhak Rahal), cello (Brent Arnold en Jennifer Jones), guembri (een Afrikaans snaarinstrument, door Khalid Bennaji), en Andy Moor brengt zijn improvisaties op gitaar in. Lindsay Cuff zorgt voor een mysterieuze, soms serene zang. De klassiek aandoende strijkpartijen worden soms gekoppeld aan uptempo getokkel en vervormd gitaargeluid, zoals in ‘Radio Flower’, en soms aan elektronische klanken. Die laatste combinatie levert bij momenten een curieuze, geslaagde integratie op. In ‘Espina’ lijkt het geluid van de strijkers elektronisch vervormd te worden. ‘Simoom’ is een hoogtepunt op de cd: vervormd snarenspel, elektronisch geruis en gesis zorgen voor een regelrechte noise, die plots openbreekt voor een serene vrouwenstem met een oriëntaals aandoende zanglijn, cirkelende elektronica en een licht vervormd metalig spel op snaren. Dit verdicht zich langzaam weer tot een stevige bak noise. Onheilspellend wordt ‘El Resplandor’ niet, maar het is een fascinerende soundtrack die geen film nodig heeft. De luisteraar krijgt voldoende geluiden, sferen en verrassingen aangereikt om zich een eigen film voor te stellen.

Nettle_ElResplandorTheShi