Dwalen door mystieke oorden (Grift + Iskandr + Ashtoreth)

Voor een maandagavond kwamen er toch heel wat nieuwsgierigen af naar het gezellig duistere Asgaard te Gentbrugge om zich te laten onderdompelen door drie solo-artiesten actief in het spectrum van dark ambient en dark folk. Gezien de muzikale achtergronden van Ashtoreth, Iskandr en Grift, daagden er dan ook heel wat liefhebbers van het extremere metalgenre op. In plaats van gekrijs of gebrul onder loodzware riffs, kregen we eerder drie zéér interessante en raadselachtige sets geserveerd.

Aankondiging van de donkere winterheerschappij

Het Belgische met sjamanisme gespekte darkambient- en drone-project Ashtoreth van Peter Verwimp, hoeft eigenlijk geen introductie. Verwimp houdt er steeds van om zijn publiek te verrassen met improvisatie en experimentele klankweefsels. Ook de duistere versieringen van de Asgaard inspireerden onze oppersjamaan tot het construeren van enigmatische geluidsgolven. Verwimp was in topvorm (wanneer niet?) en vulde de Asgaard met spookachtige gitaardrones en loops met noiserandjes. Tijdens zijn vrije geluidsvormingen introduceerde Verwimp enkele melodieuze gitaarpartijen waardoor er verrassende stukjes hoop tussen de duistere geluidsstructuren tevoorschijn kwamen. Het tweede deel van de set vloeide over naar een opbouwend improvisatievlechtwerk van vocale loops die het verlangen naar de donkere winterdagen van de aanwezige “wintergestapo”-leden alleen maar versterkte. Ashtoreth liet nog maar eens zijn klasse horen met een innemende set van experimentele en meditatieve dark ambient.

Naturmystikk - optreden Ashtoreth 1 - (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk – optreden Ashtoreth 1 – (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk - optreden Ashtoreth 2 - (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk – optreden Ashtoreth 2 – (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk - optreden Ashtoreth 3 - (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk – optreden Ashtoreth 3 – (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk - optreden Ashtoreth 4 - (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk – optreden Ashtoreth 4 – (c) Patsker Omaer Beguin

Moedige darkfolkjacht

We hadden nog maar net een biertje in onze handen toen de Nederlander Omar Iskandr het schuim uit de glazen toeterde met zijn koperen jachthoorn. Iskandr, die ook gitarist is bij Dool, gaf een akoestische set met vooral nummers uit zijn nieuwste soloplaat ‘Spiritus Sylvestris’ (Geest van het Woud). We kregen de indruk dat Iskandr een beetje te veel hooi op zijn vork nam tijdens zijn optreden. Met de percussie (tamboerijn) onder de voet, gitaar in de handen, de begeleidende achtergrondmuziek onder controle houden en dan nog de Nederlandstalige zangpartijen erbij nemen bracht toch wel wat spanning teweeg op de bühne. Iskandrs zang kwam nogal ijl uit de hoek maar werd toch beter naar de tweede helft van zijn performance. De dark folk liet wat Dead Can Dance-randjes horen maar miste toch een beetje het opgezwollen baritongitaargeluid dat op ‘Spiritus Sylvestris’ te horen is. Iskandr werkte zich moedig uit de naad en gaf een waardig optreden waarbij de mooie achtergrondbeelden de mysterieuze sfeer een extra duwtje gaven.

Naturmystikk - optreden Iskandr 1 - (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk – optreden Iskandr 1 – (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk - optreden Iskandr 2 - (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk – optreden Iskandr 2 – (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk - optreden Iskandr 3 - (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk – optreden Iskandr 3 – (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk - optreden Iskandr 4 - (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk – optreden Iskandr 4 – (c) Patsker Omaer Beguin

Akoestisch bosgeestengeritsel

Grift is de Zweedse multi-instrumentalist Erik Gärdefors die onder meer ook actief is in de blackmetalwereld als Arfsynd, Orcivus en als lid van de industriële deathmetalband A-Bomb. Gärdefors speelt onder de alias Grift donker getinte (bos)folk waarbij natuurambientelementen gebruikt worden. De Zweed is bezig aan zijn Europese herfst-solo-tour ‘Tales From A hidden Land’. Hij leverde een prachtige set af met sfeervolle akoestische nummers die de aanwezigen meenam op een denkbeeldige reis doorheen de Scandinavische wouden. De sterke songs met warme vocalen (in het Zweeds) en uitmuntend gitaarwerk werden geïntroduceerd met weelderigere veldopnames van vogelgeluiden. Bij het sluiten van de ogen tijdens het consumeren van de droomachtige songs kregen we een soort Current 93-gevoel. Gärdefors voelde zich ontspannen en thuis in het Gentse Asgaard en liet een magische set bosgeestengeritsel tussen de doodshoofden en runentekens op deze toch wel bijzondere plek los. Grift beitelde zacht zijn naam in onze herinneringen van deze prachtige avond. Laat die winter maar komen.

Naturmystikk - optreden Grift 1 - (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk – optreden Grift 1 – (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk - optreden Grift 2 - (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk – optreden Grift 2 – (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk - optreden Grift 3 - (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk – optreden Grift 3 – (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk - optreden Grift 4 - (c) Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk – optreden Grift 4 – (c) Patsker Omaer Beguin

Concertavond georganiseerd door No Name Collective, Niflheim Productions en Asgaard.

Naturmystikk: Grift + Iskandr + Ashtoreth (16-10-2023)

De Asgaard te Gent verwelkomde op met Ashtoreth, Iskandr en Grift drie artiesten die het bijzondere interieur van deze plek een extra sfeerdimensie gaf met hun mysterieuze klanken en akoestische donkere folkmuziekjes.

Patsker Omaer Beguin
Naturmystikk-optreden-Ashtoreth-1-c-Patsker-Omaer-Beguin
ma 23 okt 2023