Die Pyramiden Von Gieen

Hippie-collectief? Check. Dubbelelpee? Check. Conceptalbum? Check. Mystieke titel? Check. Kosmische hoes? Check. Stoned verhaal op de hoes waarin zowel Osiris, kometen, als Hassan I Sabbah figureren? Double check! ‘Die Pyramiden Von Gießen’ is een psychedelische krautrocktrip die vier plaatkanten aanhoudt. Datashock, een negen man en vrouw tellend collectief uit Duitsland, bedient zich van gitaren, viool, harmonica, belletjes, hypnotische drums, orgel en wat er nog meer voor handen is om de juiste sfeer te creëren. Eerder brachten ze een bende cassettes, splitelpees en cd-r’s uit en werkten ze samen met Back To Comm en Nadja, maar ‘Die Pyramiden Von Gießen’ is hun eerste volledige album, en meteen hun magnum opus. De meest voor de hand liggende vergelijking is Sunburned Hand Of The Man of een kalme versie van Raccoo-oo-oon, maar ook de kosmische geest van Ash Ra Temple en Amon Düül II waart rond. De meeste nummers beginnen met een intro van een enkel instrument, waarna de andere leden een voor een invallen, en een hypnotische groove ontstaat rond een enkel motief. De zang blijft beperkt tot tribaal gezang en in de verte mee schreeuwende bandleden. Het klinkt allemaal behoorlijk geïmproviseerd, maar tegelijk zit er genoeg opbouw in om niet te verzanden in eindeloze jams. Echte climaxen zijn er niet, eerder zuigt de plaat de luisteraar mee in een psychedelische onderstroom, ieder nummer opnieuw. Pas in de afsluiter gaat de band even helemaal los, om de luisteraar uiteindelijk spaced out achter te laten in een bad van borrelende analoge synths.

Datashock_DiePyramidenVonGie