Devout

Gletscher is een Zwitsers trio, uit hoofdstad Zürich, al is dat eigenlijk niet helemaal juist. De twee heren, Marc Ysenschmid (bas, moog Taurus) en Michael R. (drums, moog Taurus), zijn het wel. De dame, Joileah Maddock (gitaar, stem) echter niet. Zij is afkomstig uit Brooklyn en speelde enkele jaren bij Sleeping People, waarmee ze math annex postrock maakte. In de samenwerking met de twee Zwitsers schuift de muziek ietwat op, als een dwarse mathrockversie van Blonde Redhead. Joileah ziet er bovendien ook een beetje Oosters uit, net als Kazu Makino. Die Moog Taurus die de twee heren bespelen, is trouwens een met de voeten bespeelde analoge synthesizer die ietwat weg heeft van een verzameling voetpedalen van een orgel. Joileah maakt ook nog muziek onder de naam Victoria Concepcion en ging eerder door het leven als Joileah Tahlmann. De dame houdt duidelijk van enige verwarring, wat ook in haar muziek tot uiting komt. Marc werkt als Ysenschmid en speelde bij Superterz, Sophie Hunger en Damo Suzuki’s Network. ‘Devout’ bevat eigenlijk net zo’n atonale, met noise doorspekte dwarse liedjes als Blonde Redhead ze, zeker in hun beginjaren, maakte. Een doorslagje is deze plaat echter zeker niet. Daarvoor is het spectrum te wijds. Er is namelijk ook plaats voor indie, metal, sfeerstukken en zelfs een snuifje prog. De nalatenschap van haar jaren bij Sleeping People laten eveneens hun waardevolle sporen na. Opener ‘Eulenmann’ ligt helemaal in eerder genoemde lijn. ‘Le Mal Dominant’ verkent echter andere, bevreemdende en onheilspellende oorden. Het is eerder een sfeermaker dan een echte song. Afsluiter ‘Notfall’ sleurt ons echter meteen weer bij de mathrockles, een beklijvend en mooi nummer. Joileah heeft haar roots trouwens nog steeds dicht bij haar gehouden. Een paar Sleeping People vervullen een gastrolletje, en ook Rob Crow van Pinback is veelvuldig present (vijf van de acht nummers!). Sleeping People in een samenwerkingsverband met Blonde Redhead die, en de invloed is onmiskenbaar, veel luisterden naar late Tool en A Perfect Circle. Uitermate boeiend en interessant is dan ook het minste dat we van ‘Devout’ kunnen zeggen.

Gletscher_Devout