Desire ep

‘Muzikant/Producer/Promotor’ is de laatste zin in de signatuur die Luc Waegeman onder aan zijn mails plaatst. Reeds ruim vijfendertig jaar actief in de muziek, heeft de Gentenaar de nodig ervaring om op te bouwen. Als bassist of drummer in verschillende bands, altijd samen verantwoordelijk voor het eindresultaat, maar nog niet eerder alleen. ‘Desire’ is de ep die daar na vijfendertig jaar verandering in brengt en je tegelijkertijd ook drie decennia terug in de tijd brengt. Vier nummers die aansluiten bij het geluid van de Neue Deutsche Welle, de elektronische cold en dark wave van de jaren 1980 en raakt aan bands als DAF, Kraftwerk, Suicide en TC Matic, de muzikale wortels van Wagonman. Wortels die het best terug te zien zijn in de twee gekozen versies op deze eerste ep, ‘Movoco Synthaca’ van Nacht Und Nebel en ‘Walls’ van Crass. Enerzijds eervol aan het origineel, anderzijds ingevuld naar eigen smaak, laat Wagonman hier duidelijk horen welke kant hij op wil met zijn soloproject. En dat resulteert, samen met de twee eigen nummers, in een van de betere elektronische wavereleases van het moment. Vier nummers slechts, maar met de belofte op de bandcamppagina dat er snel meer zullen volgen. Iets om naar uit te kijken. Tot die tijd kun je er echter ook voor kiezen om de ep af te wisselen met de tweede release van het Tilburgse Betonfraktion. Oplettende lieden hadden ‘Sure ‘Nuff ’N Yes We Do’ natuurlijk al enige tijd geleden van het internet getrokken, maar nu is hij dankzij Blowpipe ook als cd-ep te verkrijgen. Opgenomen door Niels Duffhuës rent het trio hier op punksnelheid door complexe, maar aanstekelijke composities. Composities waarin het lijkt alsof Frank Zappa, Butthole Surfers, Enablers en Glenn Branca tezamen een poëtische jazz -en noisepunkaanslag plegen op je gehoor. Hoewel niets bij Betonfraktion aan het toeval wordt overgelaten. Elke aanslag op drums of gitaar is uitgeschreven, klinkt de gehele ep alsof hij bij het afdraaien in de speler wordt bedacht en ingespeeld, elke keer opnieuw weer zit je verrast te luisteren naar iets dat je denkt voor het eerst te horen. Gestuurde energieke chaos, die live bovendien ook nog eens fel kan ontsporen.

Tjeerd van Erve
Wagonman_Desireep