Demonology

Wie herinnert zich nog de naïeve liedjes van Jad Fair of het werk als Half Japanese dat hij samen met zijn broer David maakte? Ongepolijste, ruwe liedjes, soms noise, soms pop, meestal lo-fi en heel wat keren vooral akoestisch maakten ze leuke platen waarop toch telkens weer liedjes stonden die konden beklijven. De beide kanten van wat Jad Fair indertijd produceerde, lijken verenigd op dit ‘Demonology’. De eerste helft van de plaat is georkestreerd, met heel wat hulp van bevriende muzikanten, die handelen over het omgaan met de eigen demonen en met meisjes, al dan niet te jong om er iets mee aan te vangen. Het zijn liedjes die thuishoren in de wereld van Black Lips, Roky Erickson in een heldere bui en uiteraard Half Japanese. De tweede helft van de plaat, op vinyl gewoon de ommekant, bevat vooral akoestische songs. Dezelfde onderwerpen, een ander kleedje. De man, ene Wilson als we de hoesnota mogen geloven en als we zien wie de meeste songs schreef, geniet van de rookgordijnen die hij om zich heen heeft opgetrokken. Hij houdt zijn identiteit wat verdoken, is misschien wel net zo’n nerd als de broertjes Fair maar weet toch zeer aangename liedjes uit zijn hoed te toveren. En de onderwerpen passen natuurlijk bij het duivelse systeem van het Brusselse label. Cheap Satanism bestaat inmiddels twee jaar en dat wordt gevierd met twee 10inches. De eerste die uitkwam werd gedeeld door Keiki en Bee And Flower, al is dat eigenlijk de tweede. De echte eerste is een filmisch aandoend gebeuren van twee knettergekke bands. Binnenkort verschijnt het tweede album van Joy As A Toy, getiteld ‘Dead As A Dodo’. Het wordt een eerbetoon aan de fantastische film, waarvan we hier een eigen nummer en een cover van Goblin’s ‘Profundu Rosso’ (Dario Argento) voorgeschoteld krijgen. Zeer beloftevol voor wat komen gaat. Massimo Pupillo (Zu) vindt Lady Gaga (Stefani Joanne Angelina Germanotta) de plaatsvervanger van Madonna en heeft zijn eigen Ciccone Youth opgericht (Sonic Youth’s eerbetoon aan Louise Veronica Ciccone). Een ‘Prelude’, een eigen track en een cover van ‘Halloween’ van John Carpenter, omgekeerd en des duivels. Cybertechnogrind speelt dit trio, en doet dat alweer op magistrale, ultrakorte wijze. Nog vele jaren wensen we dit zeer interessante label toe. Dat de duivel nog vele jaren mag regeren!

Swilson_Demonology